Det er især flygtningebørnenes egen fortjeneste, at de efterhånden er på niveau med danskfødte, når det kommer til uddannelse og beskæftigelse.
Det mener generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp, Christian Friis Bach:
- Det er et kæmpe skulderklap til børnene, der har kæmpet med krigstraumer, kulturchok og lignende foruden de traditionelle udfordringer, man oplever i sin opvækst, siger Christian Friis Bach.
En ny undersøgelse viser ifølge Information, at andelen af flygtningebørn, som i begyndelsen af 20'erne står uden job eller uddannelse, er faldet fra en fjerdedel i 1997 til kun en tiendedel i 2014.
Friis-Bach peger desuden på en kollektiv indsats fra børnenes lokalmiljø, når han skal finde forklaringer på den positive udvikling.
- Deres forældre har været opmærksomme på vigtigheden af en uddannelse, deres skoler har haft ekstra fokus på dem, og så er der jo tusindvis af frivillige, der støtter op med lektiehjælp eksempelvis.
Generalsekretæren mener desuden, at integrationsområdet oftest omtales i negative sammenhænge. Det overskygger ifølge Friis Bach de fremskridt, der faktisk sker.
- Den politiske debat fokuserer desværre ofte på det negative. Men der er så mange positive historier derude. Så jeg håber, at vores politikere husker de her fremskridt, siger Friis Bach.
Den pointe bakkes op af hovedforfatteren på undersøgelsen, Christopher Jamil de Montgomery, der til Information udtaler at:
- Man let får det indtryk, at det går dårligere og dårligere med flygtningebørn i Danmark, men det modsatte er faktisk tilfældet.
I undersøgelsen bliver der ikke tegnet et klart billede af, hvad årsagerne til den positive udvikling har været.
Man peger dog på en række væsentlige faktorer. Herunder er indlæringen af dansk, flygtningens opfattelse af diskrimination og social støtte fra forældre og lokalmiljø.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil dog ikke glæde sig for tidligt over den nye undersøgelse.
Undersøgelsen er nemlig begrænset til en bestemt gruppe elever, og undervisningsministeren vil hellere forholde sig til den samlede gruppe.
- Jeg er mest af alt optaget af, hvordan den samlede gruppe af elever med asyl-migrant-baggrund samt efterkommere klarer sig, siger Merete Riisager i en skriftlig kommentar og tilføjer:
- Desværre ser vi samlet set ikke den udvikling vi kunne ønske os.
Merete Riisager henviser til de såkaldte Pisa-test, og her klarer elever med ikke-vestlig baggrund sig samlet set ringere i Danmark end i de lande, der sammenlignes med.
/ritzau/