Ansatte i butikker ryster i bukserne over netbutikker

De fysiske butikker i Danmark frygter ifølge ny undersøgelse, at det stigende antal indkøb på nettet river tæppet væk under dem. Frygten virker lammende på mange butikschefer og - ansatte. Det vurderer fagforening, arbejdsgiver-organisation og ekspert.
Ejere og ansatte i butikker rundt om i landet frygter for konsekvenserne af netbutikkerne. Nogle af dem bør hanke op i sig selv, lyder der fra branche-kyndige.
Ejere og ansatte i butikker rundt om i landet frygter for konsekvenserne af netbutikkerne. Nogle af dem bør hanke op i sig selv, lyder der fra branche-kyndige. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau-Scanpix/arkiv

Danskerne køber mere og mere ind via internettet. Det får mange butiksejere og deres ansatte til at ryste i bukserne for fremtiden. 

Det kan man læse ud af en rundspørge foretaget af Avisen.dk til de danske handelsstandsforeninger. Rundspørgen tegner et dystert billede af et handelsdanmark, der frygter udslettelse i kampen mod netbutikker.

66 procent af de adspurgte handelsstandsforeninger svarer, at de er delvist enige i, at nethandlen truer fysiske butikkers eksistensgrundlag. De 26 adspurgte handelsstandsforeninger repræsenterer i alt cirka 2.839 butikker.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Ude i horisonten lurer udenlandske giganter som Amazon, der med glæde vil hive brødet ud af danske detailhandleres mund.

LÆS MERE: Amazon kommer til at koste en masse job i Danmark

53 procent af de danske handelsstandsforeninger erklærer sig delvist eller fuldstændig enig i, at firmaer som Amazon, Wish og Zalando truer de fysiske butikkers eksistensgrundlag.

Samtidig peger hver anden handelsstandsforening på nethandlen som den primære udfordring og konkurrent for dem, hvilket er en stigning i forhold til for fem år siden.

De resultater kommer ikke bag på branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv, der har mange medlemmer blandt danske detailbutikker.

- De resultater stemmer fuldstændig overens med de erfaringer, vi får, når vi taler med vores medlemmer. Før i tiden var den nærmeste konkurrent nabobyen eller shoppingcentreret, og nu er det nethandlen. Og det kan lige så godt være en udenlandsk netbutik som Amazon eller Zalando, siger markedschef hos Dansk Erhverv Lone Rasmussen og uddyber:

- Du sidder pludselig som forretningsdrivende i en lille bitte butik og konkurrerer med de allerstørste giganter i verden. 

Overdreven frygt

Men måske kunne butikkerne også godt hanke lidt op i sig selv, siger Heidi Svane Pedersen, der er projektleder i innovationsnetværket Service Platform.

Hun kører jævnligt rundt i Danmark og prøver at ruste de fysiske butikker til en ny digital virkelighed, og de kan til tider godt være lidt tunge at danse med.

- Det er helt klar et billede, jeg kan genkende, når jeg er ude og tale med landets handelsstandsforeninger og små butiksejere. Der er en enorm frygt for internethandlen, men det er også en overdreven frygt.

- For hvis man skal stille det lidt skarpt op, så er internethandel ikke en konkurrent for detailhandlen. Den primære udfordring er i stedet dårlige detailhandlere, siger hun til Avisen.dk og sætter det på spidsen:

- For hvad er alternativet? Bare at lægge sig til at dø?

Også Dansk Erhverv efterlyser mere kampgejst hos de danske butikker, der godt kan gøre mere for at imødegå konkurrencen fra både danske og udenlandske netbutikker.

- Butikkerne er pressede, det er der slet ikke nogen tvivl om. Men handelstandsforeningerne burde også være lidt mere proaktive. Man kunne lave en virtuel gågade, lave et tættere samarbejde, lave en ordentlig hjemmeside hvor forbrugeren kan se udbudet i butikken og så videre, siger Lone Rasmussen.

Butiksassistent versus Google

I HK/Handel, der med over 35.000 medlemmer repræsenterer langt størstedelen af danske butiksassistenter, oplever man også fysiske butikker, der virker en kende handlingslammede, når de står over for netbutikkerne.

- Medarbejderne er jo pludselig oppe mod Google, når alle kunder kan søge på priser på nettet. Så den nye virkelighed stiller også enorme krav til medarbejderne ude i detailhandlen, siger formand for HK/Handel Per Tønnesen.

Derfor har HK/Handel i samarbejde med Dansk Erhverv startet uddannelsen Digital Handel, men også her kan butikkerne selv stå i vejen.

- Vores store udfordring er faktisk, hvorvidt medarbejderne overhovedet kan få fri til uddanelse. Detailhandlere har historisk været ringe til at benytte sig af efteruddannelse, og det har ikke ændret sig, siger Per Tønnesen.

Selvom tal fra Foreningen for Dansk Internethandel viser, at internethandel er vokset voldsomt de seneste par år, mens resten af detailhandlen bliver efterladt i støvet, maner også HK/Handel til besindighed. 

- Der kan sagtens være virksomheder, der er voldsomt udfordret. Det er klart, at hvis man intet foretager sig, så ser det meget skidt ud. Men meget af det bygger jo på frygt, siger Per Tønnesen.

Selvom rigtig meget i dag kan automatiseres mener formanden nemlig, at danskerne stadig foretrækker at møde et menneske af kød og blod i en butik fremfor at sidde i mørket bag computerskærmens skær.

- Det har jo været muligt i årevis at lukke alle kasserne i supermarkederne ned og erstatte dem med selv-scanner kasser. Men det er jo ikke sket, for kunderne ønsker det ikke. Og jeg tror også, det er en farlig vej at gå at eliminere den eneste kundekontakt i butikken.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.