Formanden for Danmarks Lærerforening advarer mod at udhule læreruddannelsen i iver efter at gøre den mest muligt rettet mod den praktiske dagligdag på landets skoler.
- Vi skal passe på ikke at blive teoriforskrækkede. Det er vigtigt, at de kommende lærere er udrustet med en solid teoretisk ballast. Det siger Anders Bondo Christensen som reaktion på en undersøgelse fra Anvendt Kommunalforskning (AKF).
Rapporten kritiserer professionshøjskolerne, der blandt andet uddanner lærere og sygeplejersker for for meget teori og for lidt virkelighed.
- Man skal altså ikke tro, at man skal lave en mesterlæreruddannelse, hvis man vil have gode lærere, siger Anders Bondo og fortsætter:
- Men det vil være en god idé, at lærere, der underviser på uddannelsen, selv har praktisk erfaring fra folkeskolen.
- I stedet har vi jo opbygget et uddannelsessystem, der gør, at der ikke er naturlig adgang fra læreruddannelsen og til selv at undervise på uddannelsen senere.
Han mener derfor, at det vil være et stort plus at gøre læreruddannelsen til en kandidatuddannelse.
- Det er vigtigt, at de lærere, der underviser, har den nødvendige baggrund og et godt teoretisk fundament, som vi skal opbygge først.
Derfor er han heller ikke tilfreds med den seneste reform af læreruddannelsen.
- Det er en lappeløsning fremfor at gøre læreruddannelsen til en femårig kandidatuddannelse, der både sikrer et teoretisk højt niveau og samtidig udruster de kommende studerende med de nødvendige redskaber, siger han.
- Det kan man ikke, som man forsøgte for nylig, gøre ved bare at proppe det hele ind i den samme fireårige ramme som hidtil, siger Bondo.