Børnene i de danske folkeskoler keder sig. Det viser en ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Knap hver femte elev i 4.-9. klasse siger, at de tit keder sig i undervisningen.
Tallet er en lille smule højere for eleverne i 7.-9. end det er for de yngre i 4.-6. klasse, og de tal bekymrer Mette Frederiksen, der er folkeskolelærer på mellemtrinnene på Syvstjerneskolen i Værløse.
- Min reaktion er, at der er to ting, der går galt her. Dels har vi efter skolereformen fået meget mindre tid til at forberede os, siger hun.
- Derudover er der det aspekt, at der er kommet så meget fokus på målstyring og læringsplatforme, at det skaber ensartede undervisningsforløb. Når alt skal bogføres, så skaber det mindre variation, og så bliver de faglige oplevelser trængt i baggrunden, siger Mette Frederiksen.
Bruger sommerferie på forberedelse
Mette Frederiksen har været folkeskolelærer i 21 år. Dermed havde hun 17 år på bagen som folkeskolelærer, da folkeskolereformen blev vedtaget i 2013.
Ifølge Aalborg Kommunes hjemmeside har folkeskoleeleverne 11 ugers ferie om året inklusiv 6 ugers sommerferie. For lærernes vedkommende har man fem ugers ferie plus en sjette ferieuge.
- Vi har også forberedelsestid i børnenes sommerferie, så vi har stadig kun den forberedelsestid til rådighed, som vi har, og den er blevet mindre efter reformen. Helt konkret havde jeg tid til at rette 10 skriftlige opgaver pr. klasse om året før reformen. Det tal er nu nede på 4, siger Mette Frederiksen.
Efterlyser mere fokus på oplevelser og sammenhænge
Ifølge undersøgelsen fra Dansk Center for Undervisningsmiljø er der 39 procent af eleverne på de klassetrin, som Mette Frederiksen underviser på, der svarer at de keder sig engang imellem.
Dermed svarer 57 procent af eleverne i 4.-6. klasse, at de i en eller anden grad keder sig i folkeskolen. For klassetrinnene 7.-9. klasse er det tal 59,2 procent.
Mette Frederiksen afviser, at børn i dag er forkælede i forhold til, hvordan undervisningen serveres for dem. Hun mener i stedet, at man bør tage en diskussion om, hvad et skolefag er og skal kunne.
- Et fag skal kunne andet end bare at levere målbare resultater. Det skal også give oplevelser og få børnene til at kunne sætte ting ind i sammenhænge. Hvis man kan det, så bliver det også interessant for børnene, men det tager tid at forberede, siger hun.