Efter flere ugers intense forhandlinger mellem DSB og de svenske trafikmyndigheder, Öresundståg, er parterne nu nået frem til en løsning.
Aftalen sikrer en uændret betjening af Øresundstrafikken på begge sider af sundet, og en truende konkurs for DSBFirst er dermed undgået. Men EU Kommission kan vælge at spænde ben for redningsplanen.
Efter 10. december skal man finde en anden aftager af togdriften i Sverige.
Indtil da skal svenskerne poste flere penge i selskabet, hvilket kan være ulovligt, da man dermed kunne have fundet en billigere udbyder på forbindelsen.
"Det, Kommissionen kan stille spørgsmål ved, er den merbetaling, som de svenske ordregivere må give. Der kan man gå ind og vurdere, om der er tale om væsentlige ændringer af kontrakten og om den derfor skulle have været i udbud igen," siger adjunkt ved juridisk institut på CBS Grith Ølykke til Newspaq.
Hun vurderer dog, at Kommissionen kan vælge at se igennem fingre med det, da man har valgt den mindst indgribende metode af de mulige. DSBFirst giver ifølge DSB hver måned et to cifret millionunderskud.