Der er ikke meget fart over bilbranchen i øjeblikket. Finanskrisen har sat en stopper for salget, og nu viser det sig også, at flere og flere kunder er utilfredse med den service, de danske bilforhandlere leverer.
I FDM strømmer klagerne fra bilkøberne ind.
"Der er mange flere sager. Det drejer sig om cirka en fordobling indenfor de seneste par år. Og det skal vi jo holde op imod, at der ikke har været helt det samme bilsalg, som der var for et par år siden," siger Lennart Fogh, der er advokat i FDM, til Newspaq.
Ifølge Jyllands-Posten har bilforhandlerne især svært ved at finde ud af, hvordan købeloven fungerer. Selv om den giver forbrugerne to års reklamationsret både på nye og gamle biler, så afviser forhandlerne at lave bilerne, når kunderne for eksempel vender tilbage med en defekt benzinpumpe på bilen.
Og det er især det faldende bilsalg, der presser forhandlerne til at levere en dårligere service.
"Forhandlerne vil gerne så billigt ud af handlen som muligt og levere så lidt som muligt," siger Lennart Fogh og understreger, at det ikke kun er forhandlerne, der er skyld i det stigende antal klager.
"Det skyldes også, at forbrugerne vil have lidt mere for deres penge," siger FDM-advokaten.