Et lille klistermærke i forruden betyder forskellen på bøder eller ej, når man tager på bilferie i Tyskland.
42 tyske byer har nemlig indført særlige miljøzoner, der betyder, at biler skal godkendes, før de kan køre ind i zonen.
Og det koster hvert år danskere bøder i Tyskland.
Det fortæller Frederik Valmin fra FDM Ferieservice.
"Der er hvert år danskere, der ikke er opmærksomme på det. Og det koster altså 40 euro eller 300 kroner hver gang," siger han til Newspaq.
Stadig flere byer tilslutter sig miljøordningen, der har til formål at holde biltrafikken ude af de historiske bycentre.
For at undgå bøderne, så skal man have et særligt godkendelsesklistermærke i forruden. Det kan enten være grønt, gult eller rødt. Rødt betyder i de fleste sammenhænge, at man ikke må køre ind i byerne, fordi man forurener for meget.
"Der er 42 byer, der har indført miljøzonen - primært i selve bymidten. Blandt andet Berlin, Bremen og Hannover har indført zonerne - men eksempelvis Hamburg og Flensborg vil ikke have dem," fortæller Frederik Valmin.
Danskere kan dog sagtens få mærket, selvom de ikke bor i Tyskland. Herhjemme er det FDM, der forhandler det - og det uddeles efter alderen og typen på ens bil. Det kan enten fås hos FDM's test og synscentre, eller via deres salgsafdeling. Mærket gælder så længe, at bilen ikke skifter nummerplade.
"Der er nogle biler - primært diesel-biler - der ikke klarer det så godt. Men ellers kan de fleste få et grøn mærkat," siger Frederik Valmin.
Mens situationen trods alt dog er til at gennemskue i Tyskland, så er miljøzonerne i Italien dog langt sværere at finde ud af.
"Lige så organiseret, tjekket og systematiseret som det er i Tyskland - lige så uorganiseret er det i Italien. Her er det i praksis umuligt at få et miljømærkat, hvis man kommer fra Danmark. Samtidig er det systematiseret, at man automatisk får en bøde, hver gang man kører ind og ud af miljøzonerne," siger Frederik Valmin.
Du kan læse mere om zonerne hos FDM.