Det er ikke ligefrem fryd og gammen at arbejde i den amerikanske modekæde Abercrombie & Fitch.
I hvert fald har kæden i sit hjemland netop fået 62.000 ansatte på nakken. De har i et fælles søgsmål beskyldt kæden for at tvinge medarbejdere til at købe nyt Abercrombie & Fitch-tøj så snart det kom på gaden, ligesom de også har klaget over, at de bliver sendt hjem fra arbejde, hvis de ikke lever op til arbejdsgiverens standarder for hårfarve, længde på fingernegle og make-up.
Men det er ikke kun i USA, at den er gal. Herhjemme oplever HK Handel, der organiserer danske butiksansatte, problemer med kæden.
- De er nogle skidte knægte. Også i Danmark, siger Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel.
HK Handel har, siden Abercrombie & Fitch åbnede en butik på Købmagergade i København i 2009, forsøgt at få kæden til at tegne en overenskomst.
- De er fuldstændig umulige at komme i dialog med. De vil simpelthen ikke være omfattet af noget, siger Kim Jensen til Avisen.dk.
Ansætter ikke, men caster
Også Abercrombie & Fitchs personalepolitik får et par ord med på vejen fra den faglige chef.
- De har en særegen personalepolitik. Man bliver ikke ansat, man bliver castet. Underforstået, at hvis man ikke ser godt ud efter deres normer, så kan man få et job på lageret, for så må man ikke være i butikken, siger Kim Jensen.
Arbejdstilsynet har tidligere givet kæden flere påbud. Førhen skulle de ansatte nemlig sprøjte parfume på interiør og tøj hver halve time. En parfume, som blandt andet indeholder det allergifremkaldende stof Citronellol.
I første omgang ignorerede kæden de mange påbud, men efter Videncenter for Allergi og Astma & Allergiforbundet har kritiseret kædens politik i medierne, ændrede man den, så der i den danske butik nu kun skal sprøjtes med parfume fem gange dagligt.
Holder øje med forholdene
Hos HK Handel fortsætter man med at være opmærksomme på forholdene i den danske butik.
- Vi holder øje med dem, lyder det fra Kim Jensen. Han fortæller, at den lokale afdeling i HK Handel har været i dialog med flere ansatte derinde, men at det er svært for fagforeningen at gøre mere, når der ikke er flere ansatte, der bakker op om fagforeningens krav.
- Der skal lidt flere til, før vi iværksætter en konflikt mod en virksomhed, og medlemmerne skal selvfølgelig også være indstillet på, at vi gør det, siger han.
Han tror, at det er virksomhedens ry blandt unge mennesker, der gør udslaget.
- Det er meget unge mennesker, de har ansat derinde, og der har - i hvert fald i starten - været en hype omkring det at være ansat i Abercrombie & Fitch, så der har solidariteten nok være større over for arbejdsgiveren end for os i fagforeningen. De tænker nok ikke så meget på, at det kunne være meget rart, at man havde nogle rimelige arbejdsforhold, siger Kim Jensen.
Unge agerer reklamesøjle
Lektor ved Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet Mette Lykke Nielsen, der forsker i unges arbejdsliv, er til dels enig i den vurdering, selvom hun understreger, at hun ikke kender noget til den konkrete sag.
- De unge, der er ansat i Abercrombie & Fitch, er ansat til at sælge et livsstilprodukt. De står i butikken og reklamerer med deres egne ungdommelige kroppe for et ungdommeligt produkt. På den måde bliver de selv en reklamesølje for produktet på grund af deres ungdom og gode udseende. Og så er det et hypet mærke, og det kan virke tiltrækkende for nogle, siger hun.
Betragter man det fra et mere generelt forskningsmæssigt perspektiv, finder man årsagen til de unges manglende lyst til at sige fra over for arbejdsgiverne i den måde, de er ansat på.
- Mange unge er beskæftiget i detailbranchen. De er ofte løst tilknyttet deres arbejdsplads, og har ofte midlertidige og usikre arbejdsvilkår. Det kunne være i form af manglende sikkerhed i deres kontrakter. Derfor kan de være bekymrede for, at de eksempelvis ikke vil få timer nok eller videre ansættelse, hvis de råber op. Især over sommerferien har de fleksible ansættelser, hvor de bliver trukket ind som løst tilknyttede vikarer eller som ferieafløsere, og så siger de simpelthen ikke fra, fordi de er bekymrede for deres job, forklarer Mette Lykke Nielsen.
Gør som de andre
Derudover kan det også hænge sammen med, at de unge ofte er nederst i hierarkiet på en arbejdsplads.
- Når man er nederst i hierarkiet, stiller man sig ikke op og siger fra. Så gør man, som de andre på arbejdspladsen gør. Er der en kultur omkring ikke at sige fra, så finder de unge sig også i meget, siger Mette Lykke Nielsen.
Hun vurderer, at fagforeningerne for at få de unge i tale er nødt til at være til stede på arbejdspladsen med en tillidsrepræsentant.
- De skal være på gulvet og være synlige der, hvor de unge er. De kortvarige ansættelsesforhold kan også betyde, at de unge ikke er orienteret imod at blive fagligt organiseret, fordi det fordrer en mere langsigtet jobhorisont. Hvis det kun er et midlertidigt job, er det ikke det, man investerer i.
Avisen.dk har forsøgt at få en kommentar fra Abercrombie & Fitch i Danmark, men her henviser man til moderselskabet i USA, der endnu ikke har reageret på forespørgslen.