150 Aldi-butikker skal enten udvides eller flyttes til en anden matrikel.
Det er en del af en revitaliseringplan for den tyske discountgigants butikker i Danmark.
Planen kommer efter det ottende millionunderskud i træk, og et samlet tab på enorme halvanden milliard kroner i perioden.
Men det er den rette vej for tyskerne, siger Bruno Christensen. Han er ekspert i dansk detailhandel og siger til BT, at han ikke er bekymret for om Aldi vil trække sig ud af Danmark.
Aldi fik ny ledelse i 2017 og der er lukket 32 butikker landet over.
- Den nye ledelse ønsker at få ryddet op, hvilket betyder, at næste regnskab skal være bedre. Butikkerne skal moderniseres og nogle skal flyttes til bedre placeringer. Det følger den samme model, som Lidl også arbejder med: Store butikker, hvor varerne bliver præsenteret pænt, siger Bruno Christensen til BT og spår, at Aldi-kunder også vil se flere luksusprodukter.
Han venter samtidig, at den nye strategi er hårdt arbejde.
- Det er op ad bakke, fordi kæden i så mange år har været en underskudsforretning. Aldi har styrken til at kunne markere sig langt stærkere og derfor tror jeg, det kan lade sig gøre. Svagheden har været, at man ikke har kunnet tilpasse sig det danske marked. Det kommer kæden til, siger Bruno Christensen.
Ny Aldi-boss tror på comeback
Aldis underskud i 2017 blev på 326 millioner kroner. Det er 83 millioner kroner mere end underskuddet i 2016.
Kæden formåede - trods lukning af 32 butikker - at hæve omsætningen med 164 millioner kroner i forhold til 2016, så Aldis omsætning i Danmark i 2017 nåede 3,83 milliarder kroner, skriver Dansk Handelsblad.
Den tidligere Lidl-landechef, Finn Tang, blev administrerende direktør i Aldi i september, og siger til Dansk Handelsblad, at regnskabet er utilfredsstillende, og at der også forventes underskud i 2018. Det underskud er kalkuleret, fordi der nu bliver investeret.
- På sigt, tror jeg på, vi igen kommer op over 200 butikker i Danmark. Vores vigtigste fokus er dog lige nu og her at hæve væksten i de eksisterende 189 butikker, blandt andet via et bedre og bredere udvalg af friske varer, siger Finn Tang til Dansk Handelsblad.