Kaos hos sosu'er: Ansatte brød sammen i gråd

Der er endnu ikke sket noget ved arbejdsmiljøet for en række sosu'er i Aarhus Kommune, selvom Arbejdstilsynet gav to alvorlige påbud i juni.
- Ledere og medarbejdere rykke endnu tættere sammen om opgaverne, siger rådmand Jette Skive (DF).
- Ledere og medarbejdere rykke endnu tættere sammen om opgaverne, siger rådmand Jette Skive (DF). Foto: Claus Bech/Scanpix/arkiv og Aarhus Kommune

Da Arbejdstilsynet besøgte Aarhus Kommunes hjemmepleje i Tranbjerg og Kolt i maj, blev tilsynets folk mødt af blandt andet gråd og frustrationer hos de ansatte.

Det udløste i juni to alvorlige påbud fra Arbejdstilsynet, skriver Aarhus Stiftstidende.

Senest fra årsskiftet skal en handleplan gøre arbejdsforholdene i Tranbjerg og Kolt lovlige igen.

- Vi ser frem til at se effekterne af kommunens initiativer, som dybest set skal forhindre mennesker i at gå i stykker på grund af deres arbejde. Desværre har jeg ikke på nuværende tidspunkt meldinger om, at der er sket fremskridt i arbejdsmiljøet. Men dem er kommunen altså forpligtiget til at skabe, siger formand Inge Jensen Pedersen fra FOA Aarhus til Aarhus Stiftstidende.

Stikken i hjertet

Gråden og frustrationerne var udløst af en pleje under ekstremt tidspres. Ifølge avisen fortalte de ansatte blandt andet, at der ikke er tilstrækkeligt med tid til at skifte de ældres sengetøj, lære borgerne at være selvhjulpne, rense beskidte bækkenstole og følge reglerne for tunge løft.

Medarbejderne berettede også om stress-symptomer som stikken i hjertet, sitren i kroppen og manglende søvn.

Rådmand: Det er uvisheder

Dansk Folkepartis rådmand for Sundhed og Omsorg, Jette Skive, siger til avisen, at påbudene tages alvorligt og at man forventer, at planen vil rette op på arbejdsmiljøet:

- Der er ingen tvivl om, at det, der udfordrer medarbejderne, er, hvis der er store uvisheder - og der ikke er en sammenhæng i deres planer, så bliver der skabt et pres. Vi har udfordringer med nyt IT, og kørelisterne skal være mere sammenhængende, så medarbejderne kan forudse, hvad dagen bringer. Det løser vi med hjælp af flere koordinatorer, som laver kørelisterne. Samtidig skal ledere og medarbejdere rykke endnu tættere sammen om opgaverne.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.