I de glade dage var det almindeligt, at arbejdsgivere diskede op med højtbelagt smørrebrød og kørepenge, hvis ansøgere kørte langt efter en jobsamtale.
Så kom krisen, og nu må de fleste jobansøgere tage til takke med en kop kaffe og et "tak fordi du kom".
Flere fagforeninger mener, at firmaerne er blevet for fedtede.
"Ledige har ikke for mange penge i forvejen, så hvis man beder en ansøger rejse på tværs af landet, er det mindste man kan gøre at kompensere for transporten," siger Michael Krag-Svendsen, der er pressechef i Business Danmark, der organiserer 26.000 sælgere.
Tvunget til at søge job over hele landet
En ny undersøgelse blandt Business Danmarks ledige medlemmer viser, at kun syv procent har oplevet at få tilskud til transporten efter jobsamtaler, der lå mere end 100 kilometer væk fra hjemmet.
"Ofte er der 5-7 ansøgere til samtale, så det er langt fra sikkert, at man får jobbet. Har du som ledig tilstrækkelig mange af den type samtaler, er det en økonomisk belastning," siger Michael Krag-Svendsen.
Arbejdsløse forventes at søge job med en transporttid fra hjemmet op til tre timer. Og ledige akademikere forventes at bruge hele landet som jagtmark.
Det gælder blandt andet for de ledige medlemmer af fagforeningen Djøf.
"Derfor mener vi, at det er god stil at betale transporten, hvis man vil tiltrække kandidater langvejs fra," siger arbejdsmarkedspolitisk chef Lars Munck.
Dansk Erhverv: Ikke arbejdsgiverens problem
Men ifølge organisationens a-kasse er i de fleste tilfælde først ved samtale nummer to, at arbejdsgiverne hiver pungen op ad lommen.
"Ved den første samtale ydes der sjældent tilskud. Og hvis du har prøvet at købe en returbillet fra København til Esbjerg - eller omvendt, ved du, at det er en dyr fornøjelse at rejse på tværs af landet," siger Lars Munck.
Arbejdsgiverorganistionen Dansk Erhverv mener ikke, at ledige kan forvente tilskud til transport til jobsamtaler.
"En samtale er en del af det, du investerer i at få et job. Det er let at sætte sig ind i, at det kan være en økonomisk belastning for en ledig, der søger bredt, men det er ikke den enkelte arbejdgivers problem," siger Rikke B. Ørum, der er chef for HR og Arbejdsmiljø.
Jobcentre holder tilskud hemmeligt
Hvis manglende kørepenge begrænser mobiliteten på arbejdsmarkedet, bør det være op til jobcentre eller a-kasser at træde til, mener Dansk Erhverv.
Faktisk har jobcentre mulighed for at yde tilskud til jobsamtaler, der kræver lang transport.
Men ifølge Ingmar Jørgensen, der er chefkonsulent, A-Kassernes Samvirke, sidder kørepengene godt fast i de kommunale lommer.
"Det er en mulighed, og ikke en rettighed. Vores erfaring er, at der sjældent oplyses om muligheden, og at det er et af de steder, hvor kommunerne bestræber sig på at spare mest muligt," siger han.