Hospital-fusion forlænger lange ventetider

København tøver med en løsning mod lange ventetider på skadestuen. For travlt, lyder det fra Regionsformanden, som fra marts starter løsning
En telefonskreening forkorter skadestuers ventetider. Alligevel må københavnerne vente til marts næste år.
En telefonskreening forkorter skadestuers ventetider. Alligevel må københavnerne vente til marts næste år. Foto: www.colourbox.com

Syge i Hovedstaden er vant til at vente på skadestuen, og nu må de vente indtil næste år på en løsning.

Det skyldes ifølge regionsformand Vibeke Storm Rasmussen (S), at en stor fusion af hospitalsvæsenet har krævet alle ressourcer de sidste fire år.

"Vi har haft fuld fart på med at få lagt fem store hospitaler sammen. Skulle vi have taget den her sag op, før alle de andre?" siger hun til Newspaq.

Superløsningen mod lange ventetider har længe været en sygeplejerske i røret, inden syge halter ind af skadestuens skydedøre. I Århus undgår hver fjerde en tur på skadestuen, fordi de blot skal holde sig i ro derhjemme, eller egen læge kan klare ærterne. Og det giver mere luft til at tage sig af de alvorligt syge patienter.

I Region Hovedstaden kommer den løsning først til marts næste år, hvor sygeplejersker sidder klar ved Sundhedstelefonen.

På Århus Universitetshospital har de i otte år haft sygeplejersker til at sortere patienterne. Her er ventetiden i gennemsnit 35 minutter. På Herlev Hospital har Berlingske dokumenteret ventetider på op til 12 timer.

Overlæge og chef for skadestuen i Århus, Bent Erling Lindblad, har længe forslået telefonmodellen til alle landets skadestuer.

"Vi har længe slået på tromme for det her i otte år, og jeg er da glad for, at de nu starter med Sundhedstelefonen," siger han til Newspaq.

Vibeke Storm Rasmussen mener dog ikke, at det er så lige til at overføre Århusmodellen til København. Det skyldes, at Hovedstadens praktiserende læger ofte henviser til skadestuen. Hvis skadestuen begynder at henvise patienter til lægen, så bliver de syge fanget mellem to lukkede døre.

"Vi har lavet en aftale med de praktiserende læger om, at de laver en række behandlinger, men de følger den ikke. Derfor sender de rigtig mange patienter på skadestuen for at få syet en rift i fingeren i stedet for at gøre det selv. De har et andet forhold i Århus til de praktiserende læger," fortæller hun.

Sundhedstelefonen skal ud over at give råd også henvise patienter til den skadestue med kortest ventetid.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.