"Hvad vil de andre ikke tænke, når jeg nu kommer for sent?" "De bliver sikkert fornærmede"
Forsinkelser bliver ofte opfattet som noget, folk gør med vilje. Når nogle kommer for sent, virker det nogle gange uhøfligt og utjekket på andre.
Men virkeligheden er måske anderledes. Det påstår Diana DeLonzor, forfatteren til bogen "Never Be Late Again."
Der er mange usynlige faktorer, der spiller ind, når folk kommer for sent. Mange overvurderer sig selv, og andre har arvet det fra forældrene.
DeLonzor mener dog, at hvis man følger disse simple råd, kan man ofte ændre den dårlige vane.
1. Reflektér over dine rutiner
Mange har en tendens til at undervurdere, den tid det tager at børste tænder eller lave mad. I stedet råder DeLonzor dig til at skrive ned, hvor lang tid du tror, hver ting tager og derefter tage tid på dem.
2. Forandring sker i hovedet - ikke kun i kroppen
Det kan nogle gange være effektivt at ændre sin opfattelse af punktualitet. Sæt dig ned en dag, hvor du har god tid. Skriv alle fordelene ved at komme til tiden ned på et stykke papir. Måske vil det få dig til at virke mere tjekket på din arbejdsplads. Måske undgår man at skabe konflikter med sine kollegaer osv. Skriv ting ned, der motiverer dig til at være punktlig - og husk det.
3. Ventetid er en gave
Hvis andre kommer for sent, kan det også påvirke dig. Ventetiden bliver til spildt tid, og du når ikke de ting, du skal. Men DeLonzor opfordrer til at vende irritationen om. Tænk positivt på spildt tid. Det giver dig tid til at smække fødderne op i et kvarter, eller ringe til en ven eller noget helt tredje.
4. Rund op
Folk, der kommer til tiden, har en tendens til at regne med tid i runde tal. Det tager 30 minutter at gå i bad, en time til at spise osv. Folk der kommer for sent, har det med at regne i præcise tal. Det tager 23 minutter at cykle på arbejde, eller 56 minutter at gøre sig klar.
5. Skift mønster
Ifølge Teri Bourdeau, professor i adfærdspsykologi ved Oklahoma State Universitet, er dårlige vaner et resultat af et dårligt adfærdsmønster. For eksempel begår mange den fejl, at skrive for mange ting på to-do listen.
Hvis man ordner sine gøremål med de absolut nødvændige først, og de mere ligegyldige i bunden, er det nemmere at planlægge og overskue tiden.
Kilde: Huffingtonpost.com