"Årets chauffør! 1000 tak til Chauffør Allan i 2a, der i dag brugte sin pause på Lergravsparken, på at give min søn den største oplevelse! Sean er spastisk lammet, sidder i kørestol og er autist og elsker at køre i bus, så dette var den ultimative oplevelse. TAK!!!"
Sådan skriver Heidi Degn i et opslag på Movias Facebook-side - et opslag, som på få dage har fået over 1.500 "synes godt om".
- Jeg tænkte egentligt bare, at chaufføren skulle vide, hvor glade og taknemmelige, vi er. Det var så sejt, det han gjorde, siger Heidi Degn, som er overrasket over den opmærksomhed, opslaget har fået.
Fik lov til at "styre" bussen
Heidi Degn er mor til seksårige Sean, som er infatil autist og spastisk lammet. Han elsker at køre i bus, og de to tager derfor ofte bus 2A, som kører ud til Lergravsparken i udkanten af København.
Det gjorde de også søndag middag, hvor en busschauffør ved navn Allan kørte bussen.
Når bussen når endestationen og er tømt for passagerer, er der som regel lidt tid til at Heidi Degn kan spænde Seans kørestol op, hvorefter de kan forlade bussen i ro og mag.
- Jeg sagde til chaufføren, at vi nok skulle skynde os. Så spurgte han, om Sean ikke ville prøve at sidde oppe i chaufførsædet, siger Heidi Degn til Avisen.dk.
Den seksårige dreng var først lidt usikker på, om han ville. Som autist er Sean nemlig meget afhængig af rutiner og utryg ved nye ting, forklarer Heidi Degn.
- Men jeg vidste, at hvis han først prøvede det, ville han elske det.
Brugte sin frokostpause
Chaufføren slukkede bussen, og så fik Sean lov til at prøve at trykke på knapper, åbne og lukke dørene og snakke i chaufførens mikrofon - og det var en stor oplevelse for ham, fortæller Heidi Degn.
- Han har altid været lidt bange for den stemme, som annoncerer stationerne, men nu fik vi afmystificeret det ved at han selv prøvede mikrofonen. Og da han fandt ud af, hvordan man åbnede og lukkede dørene - hold da op, jeg havde nær aldrig fået ham ned igen, siger hun.
- Imens prøvede chaufføren at tegne og fortælle. Han sagde, se spejlet der, og så videre. Jeg synes, det var superfint af ham. Det var så sejt, at han ville bruge sin frokostpause på det. Det havde han slet ikke behøvet, fortsætter hun.
For meget brok
Derfor syntes hun, at Movia og chaufføren selv - som hun kun kender fornavnet på - fortjente en stor tak.
- Det er så nemt at lange ud efter hinanden på sociale medier. Jeg kan se, at stort set alle de andre opslag på Movias Facebook-side er klager. Vi er generelt hurtige til at fortælle om negative oplevelser, og der synes jeg, vi skal blive bedre til at huske også at dele det positive, siger Heidi Degn.