En mail, som Avisen.dk har fået indsigt i, viser, at Danmarks sjettestørste transportvirksomhed NTG tilbyder priser, der ligger langt under det niveau, som vi kender i Danmark.
Tallene afslører, at vognmand Michael Rasmussen, der modtog mailen, mangler op mod 10.000 kroner alene for at undgå at få underskud ved at køre for NTG.
- Jeg blev meget overrasket over, at de var så langt nede i pris, siger Michael Rasmussen, der er selvstændig vognmand, til Avisen.dk.
Michael Rasmussen aflønner sine ansatte efter dansk overenskomst. Han afviser, at det er muligt at køre for NTG med de priser, som de tilbyder, og den holdning bakker den svenske professor og trafikforsker Henrik Sternberg op om.
- Den danske vognmand har ret i, at man ikke kan betale hverken danske eller nordiske lønninger til de priser, siger han.
Hos NTG erkender virksomhedens administrerende direktør, Jesper E. Petersen, da også, at det i praksis ikke er muligt for vognmænd at ansætte chauffører til overenskomstmæssige lønninger efter danske vilkår til de priser, som NTG tilbyder.
- Det er korrekt, siger han.
Det betyder i stedet, at de chauffører, som ansættes af de vognmænd, som NTG hyrer, typisk kommer fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien eller et andet østeuropæisk land.
Alligevel mener Jesper E. Petersen ikke, at NTG udøver prisdumping eller løndumping af nogen art.
- Vi kan med god samvittighed afvise påstanden om, at NTG udøver prisdumping, siger han.
Kører til bulgarske priser
Avisen.dk har igennem vognmanden Michael Rasmussen fået indblik i de priser, som NTG tilbyder deres vognmænd.
De afslører, at hvis Michael Rasmussen skulle køre til NTGs priser, så ville han komme ud af måneden med et minus på mellem 5.600 og 9.350 kroner.
Det gør han fordi, han betaler sine chauffører til den overenskomstmæssige løn, som er gældende på det danske arbejdsmarked. Derfor har Michael Rasmussen også afvist at køre til NTGs priser.
- Det kan slet ikke lade sig gøre for de priser, NTG tilbyder, siger Michael Rasmussen.
Læs også: Vognmand chokeret over tilbud fra transport-gigant: Umuligt at betale en fair løn
Ifølge den svenske professor og trafikforsker Henrik Sternberg, så svarer NTGs priser til de priser, man bruger i lande som Bulgarien.
- Den danske vognmand har ret i, at man ikke kan betale hverken danske eller nordiske lønninger til de priser. Men du kan køre en bulgarsk transportvirksomhed med de priser, siger han.
Hos NTG forsvarer Jesper E. Petersen sig dog med, at lønnen er god for en udenlandsk chauffør.
- Hvis man kigger på Bulgarien og Rumænien så er de blandt de lande i Europa, hvor der har været den største reallønsfremgang og den største stigning i velfærden for den enkelte arbejder. Det skyldes blandt andet, at chaufførerne nu også kører i udlandet, siger han.
Men hvordan kan det være, at når man ikke betaler løn til dansk overenskomst, og du så samtidig siger, at I ikke dumper priserne eller lønnen. Hvordan hænger det sammen?
- Det er kun en meget lille procentdel af markedet i dag bliver udført med danske chauffører …
Det er vel fordi, de ikke har råd til at tage jobbene?
- Jeg tror ikke, det er den eneste årsag. Hvis vi ser på vognmandsbranchen i Danmark, er bare det at finde en chauffør et kæmpe problem, siger Jesper E. Petersen og fortsætter:
- Hvis vi bruger en dansk vognmand med danske lønninger, så får vi ingen mulighed for at konkurrere på det internationale marked. Det vil sige, at vi mister forretningen på det internationale marked, siger han.
NTG-priser opfordrer til ulovlig kørsel
Den svenske professor og trafikforsker Henrik Sternberg vurderer, at de priser, som NTG bruger, flugter med dem, som ellers ses på markedet.
- De priser, som NTG bruger, er standard for internationale transporter, siger han.
Læs også: Professor om lækket prisliste fra transportfirma: Det er bulgarske forhold
Han siger dog samtidig, at chaufførerne nemt kan føle sig pressede til at overtræde loven, fordi de lave takster tvinger dem til at nå hurtigere fra A til B.
- Økonomisk pres på chaufførerne øger risikoen for, at de begår ulovligheder, siger den svenske professor Henrik Sternberg, og noget tyder faktisk på, at chaufførerne føler sig pressede.
En undersøgelse, som COWI har lavet for 3F Transport og DTL – Danske Vognmænd, viser, at 13 procent af de bulgarske, rumænske og makedonske chauffører, som medvirker i undersøgelsen, oplever, at deres arbejdsgiver presser på for, at de bryder reglerne om kørehviletid.
Faktisk har chauffører, der har kørt for netop NTG, været involveret i rigtig mange sager omkring lovbrud.
Den seneste sag stammer fra november, hvor en rumænsk chauffør blev dømt til at betale en bøde på 113.000 kroner i Sverige, efter han blev taget i at manipulere med fartskriveren og dermed også med køre- hviletidsreglerne.
Den danske vognmand Michael Rasmussen kan godt forstå, at chaufførerne føler sig pressede til at begå ulovligheder.
- NTGs priser siger meget om, hvorfor chaufførerne føler sig pressede til at fuske, og der må fuskes for at få tingene til at hænge sammen med de priser, siger han.
NTG afviser, at de presser vognmænd og chauffører
Hos NTG afviser man dog pure, at deres priser presser chaufførerne til at begå ulovligheder.
- Det må jeg igen tage afstand fra i hvert fald for NTG. Vi har et code of conduct, som vognmændene skriver under på i den kontrakt, som vognmændene indgår med os, siger Jesper E. Petersen og uddyber:
- Når du skyder på os, så skyder du faktisk på en af dem, som rent faktisk forsøger at skabe så favorable vilkår for vognmændene som overhovedet muligt, siger han.
- Ignorerer vi det, så mister vi vores eksistensgrundlag. Vi kan ikke diktere vognmænd, at de skal køre for NTG frem for at køre for vore konkurrenter, siger Jesper E. Petersen.