Det skal være slut med Cults reklamer med meget letpåklædte kvinder og seksuelle undertoner.
Det mener foreningen Pornofrit Miljø, der vil bruge nogle helt nye regler for markedsføring til at stoppe Cults kontroversielle reklamer.
"I første omgang vil de nye regler på området også betyde, at de omstridte Cult-reklamer fra 2003 og frem sandsynligvis aldrig mere vil blive erkendt egnet til gadebilledet," skriver Pornofrit Miljø i en pressemeddelelse.
De nye regler træder i kraft på søndag, og i dem står der blandt andet, at en reklame er kønsdiskriminerende, hvis:
- kønnet fremstilles på en nedsættende eller ringeagtende måde,
- nøgenhed eller erotik indgår på en måde, der virker nedsættende eller ringeagtende over for det pågældende køn.
Retningslinjerne er blevet til i et samarbejde mellem Forbrugerombudsmanden, forskellige interesse og erhvervsorganisationer, og Pornorfrit Miljø er tilfredse med de nye regler.
"Der kan godt være virkemidler, der har erotisk eller nøgenhedsfaktoren med, men derudover har man nu en hel række punkter, der giver udtryk for, at der skal være det de kalder en behørig social ansvarsfølelse," siger Heidi Als Ringheim, der er formand for Pornofrit Miljø.
Heidi Als Ringheim tilføjer, at hun ikke mener, at det er et krav at Cult lever op til.
"En af deres reklamer har en kvinde, der er nøgen, og så står der: Fuck me I'm famous. Det er rigtig uhensigtsmæssigt, og den udviser ikke det, der hedder behørig social ansvarsfølelse," mener Heidi Als Ringheim, der synes, det store problem er, at Cult især henvender sig til børn og unge.
Det siger de nye regler
Reklamer er kønsdiskriminerende hvis:
- kønnet fremstilles på en nedsættende eller ringeagtende måde,
- nøgenhed eller erotik indgår på en måde, der virker nedsættende eller ringeagtende over for det pågældende køn,
- reklamen giver opfattelsen af, at det ene køns rolle socialt, økonomisk eller kulturelt er underordnet det andet køn,
- reklamen giver opfattelsen af, at det ene køn er mindre kyndigt, mindre begavet eller mindre egnet til at udføre opgaver, som fysiologisk set kan udføres lige godt af begge køn eller,
- reklamen på nedsættende eller ringeagtende måde giver opfattelsen af, at det ene køn har særlige negative personlighedstræk eller egenskaber.
Kilde: Forbrugerombudsmanden