Nul kroner eller i bedste fald en termokande, 19 kroner, 50 kroner eller et gavekort til en internetbutik på 100 kroner.
Det er, hvad man som forbruger kan få i kompensation, når man har haft en grim oplevelse, fordi en fødevarevirksomhed har begået fej.
Avisen.dk har gennemgået 150 klager til fødevarerkontrollen fra 2010, hvor uheldige forbrugere har oplevet alt fra museskin i Kohbergbrødet til diesel i børneis. I et af de værste tilfælde blev en kvinde indlagt på intensiv efter at have drukket af en Schweppes-flaske, der viste sig at indeholde tredobbelt salmiakspiritus. I ingen af tilfældene har forbrugerne fået mere end 100 kroner – og i tilfældet med Scweppes-flasken blev der ingen kompensation udbetalt.
Hos Beuvais udløser et fund af farligt glasskår i et glas syltede agurker lidt under 20 kroner plus porto.
"Vi dækker produktets købspris og portoudgifter, forbrugerne har haft," siger Elisabeth Voss. Hun er kommunikationsdirektør hos konservesfabrikanten Beauvais, der i en række tilfælde har fået klager fra forbrugere, der har fundet glasskår i maden.
Familien Barylak gik dog med uforrettet sag, efter en tre-årig havde spist agurkesalat fra et konservesglas indeholdende et spidst glasskår.
"Vi fik ikke en krone. Hverken fra Beauvais eller fra Lidl, hvor vi havde købt syltede agurker med glasskår. Skuffende, men sikkert endnu en fejl. Den kan jeg leve med, men ikke med glaskår i maden," siger Peter Barylak, der frygtede, at hans børn havde fået glasskår i mund, svælg eller mave.
Det får nu Forbrugerrådet til at råbe op.
"Den måde, virksomhederne kompenserer på, er simpelthen for sølle," siger Forbrugerrådets fødevarepolitiske medarbejder Camilla Udsen.
Avisen.dk har talt med en række forbrugere, der er skuffede. Marianne Vistisen er en af dem.
"En skaldet halvtredser var en ret sølle kompensation, når man tager i betragtning, at man på grund af en fejl hos Polar-is har kommet noget klamt i sit barn og sit ufødte barn," siger hun.
En anden forbruger, Susanne Jørgensen, siger, at hun nok forventet lidt mere end en termokande med Kohbergs logo. Den fik hun, efter hun havde fundet en del af en mus inde i brødet.
"Industrivirksomhederne bør huske på, at forbrugerne har nogle rigtig grimme oplevelser, de sent glemmer," siger Camilla Udsen.
Ingen af de forbruger, Avisen.dk har talt med, forventer erstatninger som i USA, hvor fødevarevirksomheder for alt i verden undgår at forurene maden, fordi de risikerer at blive dømt til at kompensere forbrugerne med millionbeløb.
"Sådan bør det heller ikke være i Danmark. Virksomhederne skal ikke kunne købe forbrugerne til ikke at gå videre med en sag til eksempelvis fødevarekontrollen," siger Camilla Udsen.
"Men jeg synes, at det småligt og smule latterligt eksempelvis at kompensere moderen med 50 kroner," siger hun med henvisning til Marianne Vistisen, der gav sønnen forurenet Polar-is og fik 50 kroner i erstatning.
Camilla Udsen opfordrer fødevarevirksomhederne til at sætte sig i forbrugernes sted.
"De kunne være lidt kreative og kompensere med et gavekort til god oplevelse, der gør, at forbrugeren forstår, at virksomheden faktisk er ked af, det, forbrugeren har oplevet," opfordrer Udsen.
Men de fødevarevirksomheder, Avisen.dk har talt med, synes, at de kompenserer tilstrækkeligt.
Beauvais synes, at det er helt fint, at forbrugere, der finder farlige glasskår i rødbederne, bliver kompenseret med et nyt glas rødbeder plus eventuelle portoudgifter.
Forstår du, hvis nogen synes, at det er en sølle kompensation?
"Det ville jeg ikke selv synes. Vi underbetaler ikke folk," svarer Elisabeth Voss.
Og Jesper Uggerhøj, direktør for Polar-is afviser, at 50 kroner til Marianne Vistisen skulle være utilstrækkeligt.
"For 50 kroner er der råd til at købe to pakker is, så det synes jeg er en rimelig kompensation," siger han.
Har du klaget til en virksomhed og fået en kompensation, du synes, er sølle? Eller har du fået en kompensation, du synes er rimelig? Skriv et tip til kloster@avisen.dk.