De danske elever har ikke rykket sig synderligt i naturvidenskab, læsning eller matematik i forhold til 2009. Det viser den netop offentliggjorte Pisa-undersøgelse, hvilket formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, finder tilfredsstillende.
- Vi ligger nogenlunde på gennemsnittet, og vi har ikke flyttet os meget siden sidst. Jeg havde selvfølgelig gerne set, at niveauet var løftet. Men det er okay med status quo, siger Mette With Hagensen til Ritzau.
Hun håber, at den kommende folkeskolereform kan få eleverne til at flytte sig og fremhæver to elementer: forældreinddragelse og understøttende undervisning.
- Vi skal som forældre blive bedre til at bakke op og være med omkring skolen. Derudover kan understøttende undervisning også løfte niveauet, siger hun.
Danmark ligger på en 22. plads ud af de OECD-lande, der er med i undersøgelsen.
- I forhold til de bedste lande har Danmark en relativ lav andel af meget dygtige elever i matematik. Mit håb er, at folkeskolereformen kan bidrage til at løfte både de faglige svage og fagligt stærke elever yderligere, siger Mette With Hagensen.
Den kommende folkeskolereform satser blandt andet på at udfordre eleverne, fokusere på social baggrund, tilbyde understøttende undervisning og efteruddanne lærerne.
Reformen træder i kraft fra august næste år.
/ritzau/