Landets folkeskolelærere svigter de dygtigste og de dårligste elever i klassen.
Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut, bestilt af Skolerådet. Her står det klart, at undervisningen folkeskolen i høj grad tilrettelægges efter de elever, der ligger i midtergruppen
"Dem i den tunge ende får ikke tilstrækkelig meget ud af undervisningen. Og dem i den gode ende sidder og keder sig," siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole til Politiken.
Samtidig viser rapporten, at størstedelen af lærerne er i tvivl om, hvad differentieret undervisning egentlig er for en størrelse.
"Selv om lærerne er opmærksomme på, at deres elever er meget forskellige, formår de ikke at tilrettelægge en undervisning, der i tilstrækkelig grad tilgodeser elevernes forskellige styrker, svagheder og behov," siger en af rapportens forfattere, evalueringskonsulent Kristine Bang Nielsen, til Politiken.
Formand for Skolelederforeningen, Anders Balle, mener at lærerne skal samarbejde mere om at vurdere eleverne enkeltvis og tilpasse undervisningen derefter.
"Men det kræver tydelig ledelse, der kan fastsætte mål og skabe struktur," siger han til Politiken.
Kilde: Politiken