Ingen nussede bøger med æselører, gamle noter og overstregningstusch. Ingen stiftblyanter, kuglepinde eller penalhuse. De nye elever, der torsdag begynder i 1.g på Ørestad Gymnasium, vil udelukkende blive undervist med digitale hjælpemidler.
Skolen fortsætter digitaliseringen og regner med at være fuldstændig fri for bøger i alle klasser om tre år. Og det giver helt nye muligheder, fortæller skolens rektor, Allan Kjær Andersen.
- De opgaver, som lærerne giver i for eksempel matematik, kan forudsætte, at man har forstået nogle beviser. Dem kan man læse om, men der findes også forskellige ressourcer på internettet, hvor man for eksempel kan se et filmklip med en person, der forklarer beviset, fortæller han.
Det betyder, at undervisningen i højere grad kan tilpasses den enkelte elev, og Allan Kjær Andersen er ikke i tvivl om, at det er vejen frem.
Han understreger, at de nye tiltag ikke går ud på at spare penge, men derimod sikre den bedste undervisning.
Digitaliseringen giver ifølge rektoren mulighed for, at dem, der bedst kan lære ved at læse sig til det, de kan gøre det. Mens dem, der lærer mere ved at se eksempler på, hvordan et matematisk bevis bruges, for eksempel kan se det i et filmklip.
- Vi supplerer altså den traditionelle bog med andre former for kommunikation, hvor det auditive og visuelle spiller en væsentlig rolle, siger han.
Det har dog ikke været uden problemer, at afskaffe tunge skoletasker med et væld af bøger og blyanter. Skolen har løbende investeret i at efteruddanne lærerne i it og etablere en hurtig og god internetforbindelse.
- En anden udfordring, vi stadig har, er styring af licenser og den slags. Forlagene med lærebøger har endnu ikke strikket et system sammen, som er hensigtsmæssig. Så det er noget bøvl at håndtere for lærerne, fortæller Allan Kjær Andersen.
Bogen er et godt læsemedie, og rektoren indrømmer da også, at han selv elsker at sidde og bladre i en bog. Men i skolesammenhæng er Allan Kjær Andersen ikke i tvivl om, at digitaliseringen er fremtiden.
/ritzau/