Det skal være slut med at svine gratis oppe under skyerne.
Fra 2012 skal flyselskaberne beskære deres udledning af CO2 eller betale ved kasse et, når de flyver til eller fra et EU-land.
Det er konsekvensen af en ny EU-regulering, EU-Parlamentet vedtog i går.
Fra 2012 skal flyselskaberne udlede tre procent mindre CO2, end de gjorde fra 2004 til 2006, og kravet hæves til fem procent fra 2013.
Penge går til ulande
- Det betyder, at væksten i flytrafikken enten må klares med mere klimavenlige fly eller ved, at de køber CO2-kvoter andre steder i samfundet, siger næstformanden for EU-Parlamentets miljøudvalg, danske Dan Jørgensen (S).
Ifølge de nye regler skal indtægterne fra flyenes salg af CO2-kvoter bruges til at bekæmpe klimaforandringer i blandt andet ulandene.
- Pengene skal bruges på vedvarende energi og på at forhindre fældning af regnskov og dermed være med til at bremse klimaforandringerne, siger Dan Jørgensen.
Dyrere flybilletter
De nye EU-regler betyder også, at det bliver dyrere at købe flybillettter i fremtiden.
- Det får økonomiske konsekvenser, og prisen på en flybillet vil uværgeligt stige, siger Martin Porsgaard, miljøchef i SAS, til Politiken.
Dan Jørgensen mener da også at, det burde være dyrere at flyve.
- Jeg synes faktisk, det er helt i orden, at man betaler for den miljøbelastning, det udgør. Sagen er jo, at flytransport i dag er alt for billigt sammenlignet med, hvad det koster for samfundet og miljøet, siger Dan Jørgensen.