Mens regeringen taler om mere undervisning til eleverne i landets folkeskoler, handler politikerne i København.
Fra næste skoleår skal eleverne i hovedstaden have flere timer, så de i gennemsnit får 28,4 lektioner ugentligt, skriver Politiken.
Det er tre lektioner mere, end de som minimum skal have ifølge loven. Og 0,6 lektion mere om ugen, end alle elever på landsplan fik i skoleåret 2011-2012.
- Der er brug for en massiv indsats. Tid i skolen er en meget væsentlig faktor, fordi flere timer både gavner de svage og stærke elever. Det er afgørende, at folkeskolen har et bredt tilbud til alle, siger overborgmester i København Frank Jensen (S) til Politiken.
Beslutningen om at øge timetallet går imod udviklingen på landsplan. Timetallet opgøres for treårige perioder, og i perioden 2009-2012 er tallet faldet med 104 klokketimer sammenlignet med perioden 2006-2009.
Det viser tal fra Ministeriet for Børn og Undervisning. I København er det især faget dansk, eleverne får flere timer i.
- Målet med en ekstra time dansk er, at de københavnske skolebørn bliver bedre til at læse. I 9. klasse vil vi styrke erhvervsorienteringen i samfundsfag, siger Frank Jensen.
Oprustningen får ros af forskere, der opfordrer til, at flere kommuner følger trop.
- Det vil være en fordel for andre kommuner at indføre flere timer. Mange kommuner ligger under det vejledende timetal, siger lektor Frans Ørsted Andersen fra Aarhus Universitet til Politiken
- Når man overhovedet har et vejledende timetal, er det jo, fordi fagfolk har undersøgt, hvad der er behov for, siger han.
Planen om at øge timetallet i København næste år ligger i forlængelse af de seneste to år, hvor kommunen også har lagt ekstra lektioner på elevernes skemaer.
Der er på forhånd politisk flertal på rådhuset for forslaget, der koster 9,7 millioner kroner.
Vedtages det, vil de københavnske elever modtage i alt 360 lektioner mere end i 2010 - det svarer til, at alle elever i gennemsnit modtager en lektion mere hver uge gennem hele deres skoletid.
/ritzau/