Juletrafikken er på spil, når DSB's ledelse i dag mødes med håndværkernes repræsentanter for at finde en løsning på den strid, der tidligere på ugen betød tre dages strejke.
De 900 håndværkere hos DSB genoptog i går arbejdet, fordi de vil give forhandlingerne en chance.
Men kommer der ikke indrømmelser på bordet, er DSB-ansatte klar til at nedlægge arbejdet fra på mandag.
DSB's ledelse har meldt ud, at der ikke er tale om egentlige forhandlinger, for DSB "kan og vil ikke forhandle løn mellem overenskomsterne," som DSB's konstituerede topchef Jacob Kjær har udtrykt det i en pressemeddelelse.
Den udmelding undrer flere arbejdsmarkedsforskere.
"Det er en højst overraskende melding, DSB-direktøren kommer med," siger Flemming Ibsen, arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, til Politiken.
Selve overenskomsten bygger på, at der bliver forhandlet lokalt om f.eks. funktionstillæg og kvalifikationsløn mellem overenskomsterne, understreger han.
Det skyldes, at det kun er selve grundlønnen, der forhandles på plads ved overenskomstforhandlingerne.
Hans forskerkollega Henning Jørgensen er enig.
"DSB har pligt til at forhandle lokale lønaftaler med de ansatte," siger han til Politiken.
Henning Jørgensen mener ligefrem, at DSB's konstituerede topchef Jacob Kjær kan dømmes for brud på overenskomsten i Arbejdsretten.
Elo Palm Jensen, der er fællestillidsmand på 400 ansatte på driftsværkstederne i Aarhus og Fredericia, kan ikke forestille sig, at dagens forhandlinger ender uden resultat.
"Det tør jeg slet ikke tænke på. Jeg tror, der kommer et resultat. Hvis ikke, kommer det til at gå frygteligt ud over passagerne," sagde han i går til Newspaq.
Arbejdsnedlæggelsen tidligere på ugen skyldes, at der endnu ikke er lavet fælles aftaler om løn og arbejdsforhold på værkstederne, efter at de fra årsskiftet blev lagt over i aktieselskabet DSB Vedligehold.
Blandt andet ønsker de ansatte at få en aftale om pensionsindbetaling af deres resultatløn.