Butiksejere og andre i butiksbranchen udråber tit ansatte, der stjæler af kassen eller putter varer i lommen som branchens største problem. Men i virkeligheden er det største problem uhøflige ekspedienter, der skræmmer kunderne væk. Det siger serviceekspert Henrik Meng til branchenyhedsbrevet Detailfolk.dk.
- Hvis du som detailansat tager 100 kroner i kassen og bliver opdaget, så bliver du sparket ud med 800 kilometer i timen, men hvis du skræmmer en kunde væk, så han går hen og handler et andet sted, så får du i bedste fald en løftet pegefinger, siger han til Detailfolk.dk.
Han kritiserer, at der stort set kun er fokus på de ting, der kan tælles med det samme og sættes ind i et regneark - men god kundeservise er noget, der betaler sig i det lange løb.
Hans råd til butikschefer er dels at lære de ansatte om de varer, de sælger, så de kan svare på kundens spørgsmål, dels at have fokus på kundevenlighed i det daglige ved at rose de ekspedienter, der gør det godt, og rette dem, der håndterer kunderne forkert.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.