Selv om det er over 30 år gammelt, findes der ikke et mere teknologisk fuldendt fly end det amerikanske bombefly B-2 Spirit – også kendt som Stealth-flyet. Der er heller ikke noget dyrere fly på jorden med en stykpris på vanvittige $2 milliarder. Det svarer til, at to fly koster det samme som en hel Storebæltsforbindelse. (Anlægssummen for Storebæltsforbindelsen var ved invielsen i 1998 ca. 26,5 mia. kroner.)
Gammelt design
På trods af den avancerede teknologi og selve designet formet som en vinge, så har ingeniørerne skævet til en vis herre ved navn Adolf, som tilbage i Anden Verdenskrig både nåede at få bygget og testet den såkaldte Horten No. 229, som var en flyvende vinge designet til at undgå De Allieredes radaranlæg. Den nåede dog aldrig at blive taget i brug før Det Tredje Rige faldt i 1945.
Designet med én stor vinge uden haleror, motorer og fyldt med radarslørende materialer i det hele taget gør, at en radar ikke ser den som et fly, men som en lille fugl, og oftest er der slet ikke noget blink overhovedet på radarskærmen.
Og det er hele humlen i designet, for i slutningen af 1980'erne under Den Kolde Krig havde USA's luftvåben to forskellige bombemaskiner, som kunne medbringe atombomber: Den ene var B-52 Stratofortress, som kunne flyve så højt (i stratossfæren), at man delvist kunne undgå fjendtlig beskydning fra jorden. Den anden var den lynhurtige Rockwell B-1, som fløj lavt og vanvittigt hurtigt, så den ikke var så nem at hverken opdage eller skyde ned.
Toilet om bord
Men ingen af disse to bombefly kunne alligevel opfylde Ronald Reagans drøm om helt uset at kunne flyve ind over fjendens grænser (læs: Sovjet) uden at blive opdaget og medbringe nukleare våben om bord. Det kunne Stealth-flyet til gengæld. Men inden det kunne tages i brug efter adskillige testflyvninger i 1989, faldt Berlinmuren i samme år, Sovjetunionen smuldrede og man stod med 21 nybyggede fly, som ikke kunne bruges til det, de oprindeligt var designet til.
De resterende 110 fly blev stoppet i produktionen, og man nøjedes altså med 21 af slagsen, som først kom i kamp i Kosovo-krigen i 1990'erne. Siden da har det været med i alle USA's krige i Mellemøsten, og det kan lette fra en base i USA og flyve hvor som helst hen på kloden, ramme sit mål for så at vende tilbage igen i ét træk, da det kan tankes op i luften.
På disse lange stræk – op til 44 timer af gangen, har de to piloter et spisekammer, køleskab og sågar et toilet om bord. Man er vel kun et menneske, selv om man er en toptrænet kamppilot.
Aldrig skudt ned
På trods af de adskillige militære missioner, er det aldrig blevet skudt ned. Kun en enkelt gang styrtede det ned – det var kort efter take-off fra en amerikansk base, men begge piloter skød sig ud i sikkerhed, inden det ramte jorden og eksploderede. En dyr brand vel og mærke til 13 mia. kroner!
Når et B-2 Spirit-fly flyver hen over en, kan man ikke høre det, før det er lige over, og da kun en svag summen, da det har lyddæmpende materialer samt motorer. Disse udleder ikke ret meget varme takket været rumteknologi med varmeabsorberende kakler overalt omkring de "usynlige" motorer.
I mølposen
Selv om flyet stadig er det mest avancerede fly til dato, så har det alligevel en sidste salgsdato. Et tophemmeligt nyt fly ved navn B-21 Raider er under udvikling, og det kunne stå klar allerede i 2025 med al den samme – samt al den nye teknologi proppet i sig.
Hvad prisen på sådan et fly per styk bliver er uvist, men nok en del mere end en Storebæltsbro.