DSBFirsts redningsplan kan kollapse

Tirsdag annoncerede DSBFirst, at man havde fundet en løsning på den truede øresundstrafik. Men løsningen skaber allerede problemer.
Det kører stadig ikke helt på skinner for DSBFirst.
Det kører stadig ikke helt på skinner for DSBFirst. Foto: René Strandbygaard, DSB

Når DSBFirst ændrer på en aftale, de vandt ved udbud, så kan opgaven tvinges i udbud igen.

Sådan lyder vurderingen fra Steen Treumer, professor i udbudsret ved Københavns Universitet, i dag i Politiken.

Tirsdag kunne DSB og de svenske trafikmyndigheder, Öresundståg, annoncere, at det konkurstrængte datterselskab DSBFirst trækker sig ud af svensk togdrift, men fortsætter togkørslen på Kystbanen.

Den svenske togdrift overtages af det franske selskab Veolia.

"Det er normalt ikke lovligt at lave grundlæggende ændringer af kontrakten uden at lave et genudbud. Man forandrer kontraktpartens identitet og laver en grundlæggende ændring af den indgåede aftale, idet man spalter kontrakten op i to," siger Steen Treumer til Politiken.

Det konkurrerende trafikselskab Arriva indgav tirsdag en klage over kontrakten med Veolia til svensk domstol.

Hos DSBFirst kan man ikke garantere, at togaftalen er skudsikker.

"I planen har vi haft fokus på kunderne, og hvis der kommer et juridisk efterspil, må vi stå på mål for det," siger administrerende direktør Gert Frost til Politiken.

Ifølge Steen Treumer kan sagen i sidste ende føre til et sagsanlæg fra EU-kommissionen mod den svenske og danske stat for traktatbrud.

Kilde: Politiken

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.