DSB's Kystbane-tilbud i 2007 skal undersøges for, om det var så lavt, at det ikke kunne undgåes at koste skatteborgerne penge.
Statsrevisor Henrik Thorup fra Dansk Folkeparti kræver en kulegravning af DSB-tilbuddet, efter DR's gennemgang af Kystbane-udbuddet i 2007
"Det lyder højst ejendommeligt at man kan gå ud og lave en udbudsrunde, hvor man opererer med så lavt et overskud på det her - og det er endda før skat," siger Henrik Thorup.
DSB budgetterede med halvt så stort overskud på Kystbanen som konkurrenterne for at vinde Kystbane-udbuddet i år 2007.
Men siden da har DSB hverken kunne holde budget eller køreplan.
DSB's ejer, staten, har derfor flere gange hjulpet DSB i form af reducerede køreplaner, ekstra togsæt og flere penge for at få kørslen til at fungere.
Det er ikke første gang DSB anklages for unfair konkurrence.
Da den midt og vestjyske jernbanetrafik blev udbudt i år 2001 vandt DSB klart over konkurrenterne.
Men staten mente buddet var urealistisk lavt og gav opgaven til DSB's konkurrent, Arriva. En efterfølgende rigsrevisionundersøgelse kom til det samme resultat.
DSB afviser den nye kritik og henviser til, at både DSB's eget revisionsselskab KPMG og Trafikministeriet har kontrolleret og godkendt DSB's tilbud på kystbanen og har erklæret, at DSB's endelige tilbud giver overskud over den samlede kontraktperiode.