En familiefar fra Falster kunne sandsynligvis stadig lege med sin lille søn og datter, hvis der havde været bedre styr på sikkerheden under renoveringen af luksushotellet d'Angleterre, som genåbner 1. maj.
I stedet styrtede den 32-årige stilladsarbejder i døden en råkold tirsdag i januar.
Stilladsfirmaet og hovedentreprenøren Pihl & Søn betragter ulykken som en uforklarlig tragedie, fordi den dræbte stik imod sikkerhedsproceduren ikke brugte faldsikring.
Men forud for ulykken var Pihl & Søn flere gange advaret om, at stilladsarbejdere ikke brugte faldsikring under risikofyldt arbejde i højden - i ét tilfælde kom advarslen fra hovedentreprenørens egen arbejdsmiljøkonsulent.
Louise Møller Pedersen, der er ph.d. i forebyggelse af arbejdsulykker fra Aalborg Universitet, har gennemgået forløbet og vurderer, at dødsulykken er en konsekvens af generel nedprioritering af sikkerheden på d'Angleterre.
"Hele forløbet indikerer en sikkerhedskultur på et meget lavt niveau. Vi ved, at en sådan adfærd medfører betydelig større risiko for alvorlige ulykker og dødsfald. Så man kan sige, at det er et held, at der ikke er sket dødsfald før," siger hun.
Styrtede gennem plasttag
Stilladsarbejderen blev dræbt, da han styrtede gennem et tagdæk af bølgeplast, som han var ved at afmontere. Ifølge den plan, der var lagt for arbejdet, skulle han have været spændt fast til en kran under færdsel på tagdækket.
Avisen.dk har kortlagt omstændighederne omkring ulykken. Her kan du læse historien i detaljer.
Efter tilsynsbesøget i forbindelse med ulykken har Arbejdstilsynet truffet afgørelse om, at arbejdet var uforsvarligt - med eller uden faldsikring.
"Det er muligt, at han ville have reddet livet, hvis han havde haft faldsikring på, men det er også muligt, at han havde pådraget sig andre alvorlige skader, hvis den arbejdsplan, der var lagt for arbejdet på taget, var blevet fulgt," siger tilsynschef Karsten Bach Christensen.
Firmaet Eriksson Stilladser, hvor den dræbte stilladsarbejder var ansat, har klaget over afgørelsen til Arbejdsmiljøklagenævnet. Hvis ikke firmaet får medhold, sendes sagen videre til Politiet, som kan udstede en bøde i størrelsesesordenen 50.000-100.000 kroner.
Den dræbte gik op i sikkerhed
Firmaets direktør Jack Eriksson mener, at et fald gennem taget højst havde udløst et par skrammer, hvis stilladsmanden havde været spændt fast i kranen.
“Han skulle aldrig have opholdt sig på det tagdæk uden sikring. Han var en af vores dygtigste medarbejdere, som altid prioriterede sikkerhed højest. Hvorfor han gjorde det, er en gåde,” siger Jack Eriksson, som understreger, at den dræbte medarbejder havde alle tænkelige certifikater - oven i købet et kursus i selv at tilrettelægge arbejdet på sikker vis.
Arbejdstilsynet fandt ingen faldsikring efter ulykken. Ifølge Jack Eriksson skyldes det, at den hang i firmabilen, hvor den dræbte stilladsmand formentlig havde glemt den efter frokost.
Flere håndværkere fra d'Angleterre har dog over for Avisen.dk berettet, at stilladsarbejdere ofte blev set udføre risikofyldt arbejde uden faldsikring, og at den dræbte stilladsarbejder heller ikke før sin frokost havde anvendt faldsikring, mens han arbejdede på det porøse tagdæk.
Den udlægning afviser Jack Eriksson blankt.
"Det gør mig sgu vred at høre. For det første passer det ikke, for det andet lyder det som om, at alle andre på pladsen pludselig har travlt med at vaske hænder og lægge afstand til den måde, som vores folk arbejder på," siger han.
Var advaret fire måneder før
Som arbejdsgiver er det Eriksson Stilladser, der har ansvaret for medarbejdernes sikkerhed, og kan blive straffet for at svigte dette ansvar. Pihl & Søn har dog som hovedentreprenør haft ansvar for at koordinere sikkerheden på d'Angleterre.
Underdirektør Bo Svendsen ønsker ikke at kommentere på, om det var et enkeltstående tilfælde, at den afdøde stilladsarbejder udførte risikofyldt arbejde uden faldsikring.
"Pihl vil ikke kommentere på en tragisk ulykke, hvor Arbejdstilsynet ikke har afsluttet sin undersøgelse. Men jeg vil gerne slå fast, at ingen skal gå på arbejde på en Pihl-byggesag og komme til skade," siger han.
Bo Svendsen ønsker heller ikke at kommentere på, hvorfor der fortsat blev arbejdet uden faldsikring på d'Angleterre, selv om Pihls' egen arbejdsmiljøkonsulent fire måneder før dødsulykken kritiserede manglende brug af faldsikring.
Ifølge BAT-Kartellet, som repræsenterer forskellige faggrupper i bygge-anlægsbranchen, skyldes cirka halvdelen af ulykkerne i byggeriet mangelfuld planlægning hos bygherre eller underentreprenører.
"Det giver sig selv, at der normalt er klar sammenhæng mellem sikkerhedsniveauet på en byggeplads og den indsats, man har gjort for at forebygge ulykker. Hvis sikkerhedsarbejdet er i top, fordi både bygherre og firmaer gør en seriøs indsats, er det også muligt at undgå fald fra højden og andre ulykker," siger arbejdsmiljøkonsulent Ulrik Spannow.