Discount i luften: Ansatte i flyselskab fik muggen mad

Muggen mad med orme. For lidt og for dårligt mad. Og et brud på loven.
Arkivfoto: Reuters

 Kabinepersonalet hos Wizz Air havde alt andet end lyst til at spise den mad, som flyselskabet serverede på de ofte lange vagter rundt mellem Europas store byer.

Det skriver Fagbladet 3F.

Tidligere stewardesse Daniela Stan klager over, at der simpelthen ikke var mad nok. Og den sporadiske mad var helt uspiselig:

- Den sandwich, vi kunne få, var ofte muggen eller med orme, husker hun.

En lang række ansatte, som Fagbladet 3F har talt med i Rumænien, fortæller uafhængigt af hinanden, hvordan deres mad var helt håbløs.

Ifølge loven skal deres arbejdsgiver, det ungarske discountselskab Wizz Air, stille mad til rådighed for de ansatte, fordi det er meget bøvlet at tage madpakke med ombord på flyet. Det gjorde Wizz Air også. Men kvaliteten var under al kritik:

- Maden smagte forfærdeligt. Vi fik ofte en sandwich, der var våd og ulækker, som var umulig for os at spise. De skulle være friske. Men de blev ikke opbevaret ordentligt. De blev ikke frosset ned som maden til passagererne. Jeg så mange kolleger, som fik madforgiftning, husker steward Claudiu Bita. Han arbejdede i Wizz Air mellem 2012 og 2015.

Udmattet personale

Den dårlige mad - kombineret med lange og skæve arbejdstider - resulterede i en farlig cocktail, husker Costache Lucian. Især én episode har sat sig i hukommelsen:

- Det var et natfly. Vi havde fløjet i 13-14 timer. Vi var som robotter - som maskiner. Efter så lang en flyvning er du helt fucked up. Du bliver så træt, siger Costache Lucian, der var ansat i Wizz Air 2007-2014.

På en af disse flyvninger glemte personalet af ren og skær udmattelse en helt standard procedure, som skal udføres hver gang et fly lander. Her skal man sikre, at nødsliskerne ikke åbner, når flyets døre åbnes. Men personalet var så udmattede, at de glemte det. Det resulterede i, at sliskerne foldede sig ud og blev pustet op, da de åbnede for døren til flyet.

Wizz Air har i en skriftlig kommentar til Fagbladet 3F afvist at forholde sig til det konkrete kritik af flymaden fra de ansatte. I stedet har Fagbladet 3F modtaget en mere generel mail fra virksomhedens kommunikationschef Gabor Vasarhelyi med blandt andet følgende ordlyd:

- Det er valgfrit, om man vil arbejde hos Wizz. Vi er overbeviste om, at vores største styrke er vores højt motiverede, højt kvalificerede team af kolleger, siger han og fortsætter:

- Wizz Air respekterer al arbejdsretlig lovgivning. Vi bruger betydelige ressourcer på at søge feedback fra vores kolleger for at forsikre at alle vore processer og politikker forbliver relevante og passende.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.