Dine skattekroner går til tog i Sverige

DSB taber mindst en halv milliard på eventyret med svensk togdrift. Og skatteborgerne skal betale.
DSBFirst ender med at koste de danske skatteydere mange penge.
DSBFirst ender med at koste de danske skatteydere mange penge. Foto: POLFOTO/FINN FRANDSEN / POLFOTO

DSBFirst undgår konkurs.

Men kun fordi DSB og dermed skatteydere herhjemme kommer til at æde et kæmpetab.

Det står klart efter DSB tirsdag fremlagde en redningsplan for selskabet.

Togselskabet fortsætter nemlig med at køre tog på den svenske side af Øresund frem til den 10. december - den dag hvor køreplanen udløber.

Og i den periode må DSB og i mindre grad det skotske togselskab FirstGroup æde et gigantisk driftsunderskud, hvor man bruger næsten halvanden krone hver gang man tjener en.

Det oplyste DSBs konstituerede adm. direktør og bestyrelsesformand i DSBFirst, Klaus Pedersen ved et pressemøde tirsdag formiddag.

"Driftsunderskuddet trækkes dels af Øresundstog - og dels på de garantier, der er stillet af DSB og FirstGroup," sagde han på pressemødet. Øresundstog er det driftsselskab, der står for udbuddet på Øresundsforbindelsen.

DSB forventede et tab på omkring 750 millioner på hele First-skandalen. Klaus Pedersen meddelte dog i dag, at beløbet formenlig 'blot' bliver en halv milliard.

Hertil kommer dog, at DSB må æde et yderligere tab på omkring 200 millioner kroner, som de lige nu har til gode i mellemregninger overfor DSBFirst.

DSBs advokater, Trafikministeriet og Kammeradvokaten er lige nu ved at se på, om det enorme tab af skatteborgerkroner overhovedet er lovligt.

Selvom DSBFirst fra den 10. december dropper togdriften i Sverige, så hænger selskabet stadig på forpligtelsen til, at opgaven bliver løst.

Det betyder, at DSBFirst selv er ansvarlig for at finde en ny udbyder af jernbanedriften på de svenske baner. Og det skal være til den samme pris, som DSBFirst hidtil ikke har kunnet lave andet end underskud på.

"Det er ingen tvivl om, at DSBFirst var en rigtig dårlig investering. Den ville vi gerne være foruden i dag. Det er en sag, der har haft store konsekvenser for både DSB, og for enkeltpersoner i DSB," siger Klaus Pedersen, og hentyder til et større antal direktører, der enten er blevet fyret, eller selv har måttet sige op ovenpå skandalen.

Han er dog glad for den løsning, som selskabet nu står overfor

"Vi har forhindret en konkurs. Og det kan jeg trods alt glæde mig over," siger han.

Det er dog ikke en glæde, der udelt deles af DSBs partner i Øresundseventyret.

Ifølge Klaus Pedersen forhandler FirstGroup lige nu med DSB, om de skal fortsætte i selskabet. Han forventer dog, at skotterne vil blive.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.