Foreløbig beholder alle ansatte i DSBFirst deres job, selvom selskabet nu dropper at køre tog på den svenske side af Øresund.
"Der er ikke aktuelle planer om fyringer," siger konstitueret adm. direktør i DSB Klaus Pedersen til Newspaq.
Forandringerne er størst for de ansatte i DSB-datterselskabet på den svenske side, DSBFirst Sverige AB, der skal have helt ny arbejdsgiver fra 10. december.
220 DSBFirst-ansatte i Danmark har indtil videre kun fået en hensigtserklæring om, at ledelsen i det kuldsejlede datterselskab vil arbejde for at bevare deres job.
"Det er ingen garanti, der vil holde i retten, men måske nok det, man kan kalde en positiv hensigtserklæring," siger tillidsrepræsentant og lokofører Carsten Hansen til Newspaq.
Nyheden om, at DSBFirst stopper i Sverige, er så ny, at han endnu ikke kender det grundlag, som han og kollegerne skal køre tog på i Danmark.
"Nu skal vi have hverdagen til at fungere, og så kommer planlægningen for, hvad der skal ske efter 10. december meget snart. Det afhænger ikke mindst af, hvor langt vi skal køre, skal vi køre til Malmø eller hvad. Det skal vi diskutere med ledelsen," siger Carsten Hansen.
Han er ked af, at hele DSBFirst-projektet er kørt så grundigt af sporet, men han har intet at udsætte på sådan som ledelsen har håndteret situationen efterfølgende.
"Tragedien er håndteret på en tålelig måde for det danske personale. Det er i Sverige, at der er større usikkerhed. De svensk-ansatte skal overtages af en anden operatør, og det er en lidt mere ukendt fremtid, de går i møde," siger Carsten Hansen.