Trafik er et af de emner, der optager vælgerne mest i forbindelse med kommunalvalget.
Det viser en en omfattende undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Avisen.dk blandt 2.680 repræsentativt udvalgte danskere i aldersgruppen 18-70 år.
Men det er store geografiske forskelle på, hvor hot busser, biler og veje er til vælgermøderne.
Højeste prioritering har det i Region Hovedstaden, hvor 60 procent af vælgerne siger, at det har stor eller meget stor betydning for, hvor de sætter deres kryds. Mindst prioriteres det i Region Nordjylland, hvor 45 procent prioriterer området højt eller meget højt.
Tallene peger i retning af, at det nok snarere er trængsel og dårligt vedligeholdte veje, der ligger bag en trafikpolitisk prioritering end nedlagte buslinjer i yderområder.
Artiklen fortsætter under grafikken
Professor og trafikforsker på DTU Mogens Fosgerau forstår godt, at især beboere i hovedstadsområdet er optaget af trafikspørgsmål.
- København har i årevis ført en politik, hvor man nedprioriterer fremkommeligheden for biler og opprioriterer den for busser og cyklister. Man har også løbende sat p-afgiften op og udvidet det område, hvor man skal betale p-afgift for at holde folk udefra væk. Fordi de skaber trængsel og en masse p-problemer. Så jeg kan forestille mig, at der er en masse mennesker i hovedstadsområdet, som føler sig generet i at køre bil, siger han.
Samtidig prioriteres trafik også højt af dem, der gerne vil have bilerne ud af byen for at få luft, stilhed og plads til cykler, påpeger Mogens Fosgerau.
Ingen guldstole i trafikken
Men uanset vigtigheden er trafik dårligt politisk debatstof og heller ikke noget, politikere vil profilere sig på, mener han.
- Det er kedeligt at debattere, for hvad kan man gøre som politiker? Hvis det handler om huller i vejene, kan man sætte flere penge af til vedligeholdelse. Men man kan ikke se huller, der ikke er der, og ingen bliver båret i guldstol, fordi de ikke er der. Derfor et det også nærliggende at skyde hullerne til næste år, hvis der skal skæres i budgettet. Det dur heller ikke at gøre det til en politisk platform, at hullerne skal væk. For hvor meget taletid får man af det, spørger han.
To problemer - samme løsning
Men man er nødt til som politikere at tage vælgernes optagethed af trafikale og transportmæssige problemer meget alvorligt. Det mener Kim Ruberg, næstformand i landsforeningen Danmark på Vippen, der kæmper for vækst, velstand og lige vilkår i hele Danmark.
Han mener, at vælgernes høje prioritering af området afspejler to forskellige problemer, som imidlertid er indbyrdes forbundne og kræver den samme løsning.
- I mine øjne er der brug for, at vi ophæver noget af den enorme centralisering, vi har oplevet de sidste 20-30 år. For den affolker Danmark og putter så mange mennesker og virksomheder ind i de store byer, at man ikke længere kan komme frem. Samtidig oplever vi problemer med mangel på offentlig transport i landområder. Vi bliver nødt til at satse på en udvikling, hvor vi får balance i landet, mener Kim Ruberg.