885 millioner. Så mange breve sender vi hvert år til hinanden.
Men den 1. april i år blev det dyrere for os at sætte det lille takkede stykke papir i hjørnet af vores breve.
Portoen på et almindeligt brev steg nemlig til otte kroner. Det har fået flere af os til at vælge det billigere alternativ, b-brevet, som kan sendes af sted for seks kroner.
Før den 1. april valgte 70 procent af os at sende det hurtige a-brev, der skal være ude dagen efter.
I dag har flere af os taget b-brevet til os og accepterer op til tre dages leveringstid. Kun 60 procent sender nu a-post.
"Jeg tror ikke, det er fordi, danskerne er nærige. For med det antal kroner danskerne årligt bruger på at sende breve i forhold til mobilregninger, så tror jeg ikke, det er prisen, der er afgørende. Jeg tror, det er ren og skær, at man har taget imod, at der er større valgfrihed," siger Henrik Larsen, chef for Post Danmark Privatkunder, til Newspaq.
Han peger på, at man eksempelvis nu kan smide b-post i postkasserne. Det kunne man ikke tidligere.
Post Danmark er oppe imod den øgede digitalisering, der betyder, at stadigt mere foregår via e-mail. Derfor er Post Danmark nødt til at agere i forhold til det.
Postvirksomheden har blandt andet introduceret sms-frimærker og forskellige apps, der tilbyder Post Danmarks tjenester.
"Digitalisering rammer Post Danmark ufatteligt hårdt, og det er både digitaliseringen inden for det offentlige og fra en lang række af de store virksomheder. Det rammer os meget hårdt," siger Henrik Larsen, der dog påpeger, at Post Danmark nyder at give kunderne nogle nye muligheder, som spiller sammen med den øgede digitalisering.
Og digitaliseringen spiller også en vigtig rolle, når det handler om vores ændrede adfærd i forhold til at sende breve, men økonomi er også et element i det, mener livsstilsekspert Christine Feldthaus.
Hun peger på, at vi vælger vores kommunikationsform ud fra tre tankesæt.
Er der noget, der skal gå hurtigt, vælger vi at bruge de elektroniske medier, fordi de er gratis, selvom vi dog må betale for en internetopkobling. Har vi tid nok, og det skal serveres på papir, bruger vi b-brevet. Og endelig:
"Når portoprisen stiger, bliver vi ganske enkelt mere
opmærksomme på, om vi kan undgå at sende et brev eller vælge en billigere løsning, som b-brevet er et udtryk for," påpeger Christine Feldthaus.
Brevmængden hos Post Danmark falder hvert år med gennemsnitligt ti procent, og det er for Post Danmark et spørgsmål om at få omkostningerne til at passe sammen med prisen.
B-post giver Post Danmark mulighed for i højere grad at tilrettelægge sortering og udbringning, så postbudet ikke skal ud til Fru Hansen tre dage i træk, men måske blot en gang med tre breve. Derfor kan b-brevene sendes billigere end a-brevene.