Mens kritikken vælter ned over Danske Bank, bliver banken mere værd.
Aktiekursen lå på 97, da topchef Eivind Kolding første gang signalerede, at banken ville til at tjene flere penge på sine kunder. Det skete i en kronik i Politiken 20. december sidste år.
Siden er aktien med udsving steget med over 10 procent. I den seneste uge er den blevet handlet mellem kurs 107 og 110, skriver Politiken.
Stigningen er kommet, mens banken har fået massiv kritik for et nyt kundekoncept. Konceptet betyder, at små kunder skal betale op til 480 kroner om året for at være i banken.
- For en investor er det åbenlyst, at det vil være positivt for Danske Bank som virksomhed, hvis de kunder, som banken taber penge på, skifter til et andet sted, siger analytiker Jakob Brink til Politiken.
Han følger Danske Bank-aktien for investeringsbanken ABG Sundal Collier.
Jakob Brink peger på, Danske Banks ledelse selv har begrundet det nye kundekoncept med, at banken ikke tjener penge på 40 procent af sine kunder.
Set fra et investorsynspunkt er det vigtigste, om banken fortsat kan tjene penge. Og det kan den, vurderer Christian Hede, som følger Danske Bank-aktien for Jyske Bank:
- Hvis bankens nye koncept medfører, at en række ulønsomme kunder forlader forretningen, mens en række af de andre kunder samler engagementer i banken, så går det nok, skriver Christian Hede i en mail til Politiken.
Risikoen for Danske Bank er imidlertid, at den også kan tabe gode kunder, når den gør sig upopulær i offentligheden, mener Jakob Brink, og den risiko er alvorlig, vurderer rådgivningsfirmaet Finanshuset i Fredensborg.
- Det er lykkedes at skabe glæde på aktiemarkederne, men ikke blandt kunderne, siger privatøkonom Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg.
- Det kan meget vel være, at Danske Bank nu kommer til at tjene mere på sine kunder, men der er en risiko for, at banken ikke bliver valgt af de gode kunder, som banken gerne vil have, tilføjer han.
/ritzau/