De har svært ved at stå på et ben, gribe en bold eller kravle ordentligt.
Hvert tredje barn har motoriske vanskeligheder, når det kommer i skole, viser omfattende undersøgelse af 8000 danske børn. Det skriver Politiken.
Eksperter påpeger til avisen, at den manglende motorik øger risikoen for mobning, fordi børnene så ikke kan lege med kammeraterne på samme måde. Og indlæringen hæmmes også.
"Vi skal nu finde ud af, hvordan vi bedst bruger denne viden og sikrer, at sundhedsplejersker, forældre og pædagoger bliver klar over, at motorikken skal stimuleres - det kommer ikke bare af sig selv," siger Lene Møller, ledende sundhedsplejerske i Rødovre Kommune og næstformand for styregruppen, der står bag undersøgelsen, til Politiken.
Ifølge professor Bjørn Holstein fra Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet kan de motoriske vanskeligheder opdages i en tidlig alder.
"For flertallet er der heldigvis tale om banale småting. Men både sundhedsplejersker, forældre og pædagoger bør have mere fokus på de børn, som har motoriske vanskeligheder i 8-10-måneders alderen, for de har tilsyneladende øget risiko for at få flere motoriske problemer senere," siger han til avisen.