”Fuck dig, din dumme perker, jeg smadrer dig!”
Sådan lød reaktionen fra en passager, som buschauffør Ahmed Hussein kom til at køre lidt for tæt på. Og hans oplevelse er ikke unik.
To ud af tre chauffører landet over har oplevet psykisk vold, men kun i 20 procent af tilfældene bliver sammenstødene med passagerer anmeldt, viser Avisen.dk’s rundspørge blandt 133 buschauffører.
Læs også: Buschauffører klapper i om tæsk og trusler
Den største grund, til at chaufførerne tier stille, er, at de skammer sig.
Det vurderer Lars Henrik-Schmidt, professor på Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aalborg Universitet. Han har blandt andet skrevet en bog om vrede og forsket i emnet.
”En buschauffører, som bliver offer for vold, tror, at det er hans egen fejl. Han bilder sig ind, at passageren begår overgrebet på ham, fordi han ikke er stærk og kompetent nok til at varetage sit job,” siger Lars-Henrik Schmidt.
Hvis man vil have omfanget af vold frem i lyset, er man nødt til at gøre op med den holdning, mener professoren.
Konfliktfyldt håndtering af vold
I Danmark er det lovpligtigt for buschauffører at deltage i et 5-dages kursus hvert femte år, som en del af deres efteruddannelse.
Læs også: Hærget chauffør: "Jeg var helt vildt bange"
Chaufførerne kan vælge mellem en lang række kurser, hvor konflikthåndtering er et af mest populære. Kurserne giver chaufførerne redskaber til at afværge de voldelige sammenstød med passagererne.
Men ifølge Lars-Henrik Schmidt kan kurserne påvirke antallet af voldsanmeldelser i en negativ retning:
”Hvis en chauffører – på trods af at hun har været på kursus – bliver offer for en voldelig passager, vil overgrebet blive oplevet som endnu mere skamfuldt og selvforskyldt. Hun vil være flov over, at hun ikke fulgte godt nok med på kurset, og derfor anmelder hun ikke volden,” siger Lars-Henrik Schmidt.
Nytteløse anmeldelser
De få anmeldelser om psykisk vold skyldes også, at chaufførerne er skeptiske.
"De tror, at en voldsanmeldelse ikke tjener noget formål, og der derfor ikke er nogen grund til at anmelde episoden," siger Lars-Henrik Schmidt.
Arbejdsskadestyrelsen anerkender psykisk vold som en arbejdsskade, hvis voldsepisoden har været så alvorlig, at den har givet chaufføren varige mén.
Men det er svært at få en psykisk voldsepisode anerkendt som en arbejdsskade.
”Det er et diffust område, som der langt hen ad vejen ikke er forsket nok i til, at de psykiske skadesanmeldelser kan relateres til konkrete arbejdsskader eller arbejdssituationer”, siger Michael Skov Jensen, kommunikationskonsulent i Arbejdsskadestyrelsen.
I 2012 blev under hver tiende af de indberettede psykiske arbejdsskader anerkendt som en reel arbejdsskade.
Artiklen er skrevet af Simone Brandt Hald og Anne Mette Steen-Andersen