Mange arbejdspladser anskaffer sig nu det populære spil for at skærpe medarbejdernes konkurrenceevne og for at forbedre arbejdsmiljø og fællesskab.
"De bliver nærmest brugt hele tiden, der er stort set hele tiden nogen, der har pause eller holder fri. Så skal de lige have et slag bordfodbold," fortæller René Tinggård, der er salgschef i TDC's kontaktcenter i Odense, til Nyhedsbureauet Newspaq. TDC er landets største it-virksomhed, og her råder man over flere end 100 bordfodboldborde.
Landets største forhandler af bordfodboldborde, Søren Søgaard A/S, oplyser til Newspaq, at man inden for de seneste tre år har oplevet et stigende salg til virksomheder, hvor det tidligere stort set kun var private, som købte bordfodboldborde. Det er især it-virksomheder, der er hoppet med på bølgen.
Hos TDC mener René Tinggård, at kampene ved bordfodboldbordet både er med til at skabe et bedre arbejdsmiljø, styrke de sociale relationer mellem medarbejderne, og måske endda forbedre arbejdsindsatsen.
"Man bliver ikke mindre skarp af at tage et slag bordfodbold i en pause, det tror jeg kan være med til at holde en oppe på beatet," siger René Tinggård.
Og den forklaring bakkes op af erhvervspsykolog Per Thorseth fra Psykologhuset i Århus. Han mener, at virksomhedernes lyst til at anskaffe sig de populære 'møbler' er udtryk for en opkvalificering af en virksomhedskultur, hvor man forsøger at give folk arbejdsglæde, siger han til Nyhedsbureauet Newspaq.
"Og så tror jeg, at man har den indstilling, at det nogle gange kan være godt at komme væk fra sit skrivebord. Især i udviklingsvirksomheder, som f.eks IT-virksomheder, kan det være godt at få et afbræk, og så komme tilbage og se på det med nye øjne," forklarer han.
Ligesom salgschefen i TDC er Per Thorseth af den opfattelse, at aktiviteten ved bordfodboldbordene både kan gavne miljø, fællesskab, men også skaber resultater, der kan mærkes på firmaernes bundlinje.
"Man skal bruge medarbejderne, motivere deres fighterinstinkt, når man sidder og udvikler sådan noget IT. Det handler om at lave det bedste produkt og lave det hurtigst muligt. Derfor bliver det noget positivt at være god til at konkurrere," siger Per Thorseth.