Massive PR-katastrofer om bl.a. arbejderes selvmord på grund af stress har fået teknologi-giganter som Apple Inc til at lytte grundigt efter. Efter flere års pres er de begyndt at sikre bedre forhold for ansatte hos deres underleverandører. Selv det meget udskældte Foxconn i Kina makker ret.
Firmaet bag verdensomspændende forbruger-succeser iPad og iPhone er blevet hængt ud globalt både som onde kapitalister og misbrugere af arbejdere i fattige lande.
I tilfældet Apple har firmaet tre-doblet antallet af ansatte i afdelingen for socialt ansvar, CSR. Andre elektronikgiganter følger trop, skriver the New York Times. Det værste tænkelige, ved marketing- og PR-staben, er at se sig selv på alverdens forsider med negativ omtale. Underleverandører risikerer at miste deres kontrakter.
Forandringer
Apple er gået i samarbejde med en global organisation, Fair Labor Assocation, der inspicerer fabrikker og andre aktivister. Der gøres nu en indsats for at fjerne mindreårige fra samlebåndene, begrænse overtid og sikre bedre arbejdsmiljø.
For de ansatte er mærkbare forandringer indført hos blandt andet Foxconn, Kinas største private arbejdsgiver og dominerende underleverandør af iPhones og den slags. Der er dog lang vej endnu, før de ansattes forhold er rimelige efter international standard.
Underleverandøren Foxconn med 1,4 millioner ansatte har meddelt, at fra sommeren 2013 kan ingen ansat arbejde mere end 49 timer om ugen, som kinesisk lovgivning befaler. Tidligere har folk arbejdet op til 100 timer om ugen.
Lederskab
Foxconns beslutninger vil påvirke hele industriens adfærd både i USA og Kina, vurderer selv aktivister. En CSR chef i Hewlett-Packard udtaler til avisen, at “når det største firma hæver lønningerne og skærer i arbejdstiden, tvinger det alle andre fabrikker til at gøre det samme, hvad enten de vil eller ej.”
Aktivisterne er dog ikke tilfredse, før Apple begynder at påvirke hele elektronikindustrien ved at påtage sig lederskab på samme måde som Nike gjorde, da firmaet blev fanget i at tolerere børnearbejdere i produktionen af sportssko.
Apple undersøger hundredevis af underleverandører, men bryder sig ikke om åbenhed om resultaterne. Firmaet ser sig selv som en leder blandt alle andre i industrien. Tim Cook, chef for Apple, har offentligt lovet, at firmaet agter at påtage sig rollen.