Ryanair har været i en mediestorm den seneste måned efter at have aflyst tusinder af fly og hundredtusinder billetter. Chefen har måttet undskylde, og i medierne har kunderne raset.
I virkeligheden er det dog ikke et større problem, og konkurrenten Norwegian skal ikke forvente at høste meget fremgang på den konto. Det vurderer luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen.
- Jeg tror ikke, det kommer til at betyde det store for Norwegian. Nogle passagerer vil selvfølgeligt flyde til dem.
- Men det centrale er, at selvfølgeligt har Ryanair været ude i en mediestorm, men de har fundet den store brandslukker frem og har inddæmmet deres problem.
- Så nu kan de resterende passagererne stole på, at de kommer afsted til tiden, siger Jacob Pedersen.
Ryanairs problem var, at man ikke havde mandskab nok til de flyvninger, der var planlagt. Derfor faldt pålideligheden - andelen af fly, der afgår til tiden - til under 80 procent. Med aflysningerne er den tilbage på 97 procent.
I september faldt Norwegians pålidelighed til 77,9 procent.
- Norwegians vanskeligheder er for mig at se langt større og mere komplekse end Ryanairs.
- De vokser meget hurtigt, og det øger kompleksiteten i forretningen. Når man har strammet elastikken så meget, så ender man i en situation, hvor man bokser med, at flyene ikke afgår til tiden.
- Samtidig skal man gøre sig lækker over for kunder på nye markeder, siger Jacob Pedersen.
Fly, der ikke afgår til tiden, og nye markeder er dyrt. Derfor er Norwegians indtjeningen også faldet. Og det lige samtidig med at selskabet investerer voldsomt i nye fly.
I første halvår tabte Norwegian 2,6 milliarder norske kroner på driften. Her tjente Ryanair 1,3 milliarder euro. Norwegian har samtidig en gæld på små 20 milliarder norske kroner, mens Ryanair er så godt som gældfri.
- Selv om det i medierne kan se anderledes ud, så er der ingen tvivl om, at Ryanair er klart det mest velfungerende af de to selskaber lige nu.
- Norwegians indtjening er faldet i et hul. Og de skal have indtjeningen markant op, hvis de skal have råd til alle de fly, de har købt, siger Jacob Pedersen.
/ritzau/