Taxikrig
Uber blev hjulpet til Danmark af Udenrigsministeriet og skattefinansieret fond
Amerikanske Uber har mødt heftig kritik og er blevet politianmeldt i Danmark. Samtidig har virksomheden fået hjælp af Udenrigsministeriet og en skattefinansieret fond.
Af Mathias Svane Kraft
MERE
Med få klik i Uber-app'en kan man blive hentet af en anden privatbilist. Men det er ulovligt, mener flere parter. Nu viser det sig, at virksomheden fik hjælp af det offentlige til at etablere sig i Danmark.
Med få klik i Uber-app'en kan man blive hentet af en anden privatbilist. Men det er ulovligt, mener flere parter. Nu viser det sig, at virksomheden fik hjælp af det offentlige til at etablere sig i Danmark. Foto: Simon Skipper, Scanpix


Den amerikanske virksomhed Uber deler vandene. Mens masser af brugere verden over med et par klik på deres smartphone kan bestille et lift fra en privat bilejer, er både fagforeninger, myndigheder og visse politikere i adskillige lande mindre begejstrede for Uber.

Det gælder også herhjemme, hvor Trafikstyrelsen politianmeldte Uber blot to timer efter virksomhedens ankomst til Danmark. Samtidig har Københavns Politi sigtet mindst 24 Uber-chauffører for ulovlig taxakørsel.

Men i dag kan Avisen.dk afsløre, at Uber blev hjulpet på vej af det offentlige, da virksomheden skulle etablere sig i Danmark.

Ministerie og fond hjalp til

Da Uber i 2014 kom til Danmark, skete det med hjælp fra Invest in Denmark, som er en del af Udenrigsministeriet, og fra fonden Copenhagen Capacity. En fond, der skal tiltrække investeringer og arbejdspladser til hovedstadsområdet, og som primært er betalt af skattekroner fra Region Hovedstaden og Region Sjælland.

- Vi mødte Uber for første gang i 2014 og har bistået dem med at afklare de forskellige muligheder for at etablere sig i Danmark. Det er en type services, vi tilbyder alle udenlandske virksomheder, siger Copenhagen Capacitys direktør Claus Lønborg, som pointerer, at der ikke er blevet rådgivet om regler eller love på taxaområdet.

Uro om Uber

Amerikanske Uber kom i 2014 til København. Virksomheden faciliterer, at kunder gennem en app til smartphones kan samles op af en privat bilejer og køre dem til en aftalt destination.

Hos Uber betragter man tjenesten som en platform for samkørsel, som under visse forudsætninger er lovligt i Danmark.

Men i taxabranchen betragter man tjenesten som ulovlig piratkørsel. Den vurdering deler Trafikstyrelsen, som i 2014 politianmeldte Uber. Samtidig er mindst 24 personer, som kørte for Uber, blev sigtet af politiet for brud på taxaloven og taxabekendtgørelsen.

Hjælpen, som er sket i et samarbejde mellem Invest in Denmark og Copenhagen Capacity, har blandt andet bestået i drøftelser om rekruttering af medarbejdere, kontakt til Danmarks Tekniske Universitet og anden hjælp i forbindelse med Ubers etablering i Danmark.

Samtidig har Copenhagen Capacity hjulpet med at finde de kontorlokaler på Østerbro i København, som Uber nu har til huse i samt lokaler til et rekrutteringsarrangement, som Uber i marts afholder i København.

- Helt konkret hjælper vi virksomheder som Uber med at finde ud af, hvordan danske skatteforhold er, hvem man skal kontakte, hvis man vil samarbejde med universiteter, hvor man går hen, hvis man skal registerere en virksomhed i Danmark, hvor man kan finde talentet, og hvad det er for styrkepositioner, vi har i Danmark, forklarer direktøren.

3F og brancheforening forundret

I brancheforeningen Taxiførere i Danmark (TiD) undrer man sig over den skattebetalte hjælp til Uber.

- Efter to timer i Danmark blev Uber politianmeldt af Trafikstyrelsen. Enhver offentlig virksomhed, der går ind og støtter Uber, må vide, at den øverste myndighed på trafikområdet har ment, at der var noget helt galt, siger formand Søren Nicolaisen til Avisen.dk

Den undren deler Jan Villadsen, formand for 3F Transport, der blandt andet organiserer taxachaufførerne. Han beskylder Uber for ikke at betale skat i Danmark.

- Jeg synes ikke, at virksomheder, som prøver på at undergrave det danske velfærdssamfund, skal have skatteyderbetalte kroner til at lave deres arbejde. Jeg skal ikke blande mig i, hvad man bruger private midler til, og jeg betaler normalt min skat med glæde. Men det bliver jeg ikke ved med, hvis det går til sådan nogle ting, siger Jan Villadsen til Avisen.dk.

DF: Det offentlige skal ikke støtte piratkørsel

Også i Dansk Folkeparti vækker den offentlige støtte til Uber harme.

- Som jeg ser Uber, leverer de en smart app, der kan hjælpe med at organisere piratkørsel i strid med taxalovgivningen. Det er yderst beklageligt, at vi har offentlige kasser, der er med til at fremme virksomheden, siger transportordfører Kim Christiansen og fortsætter:

- Det virker helt uforståeligt, at en styrelse under Transportministeriet politianmelder en virksomhed, alt imens andre embedsmænd i Udenrigsministeriet sidder og understøtter virksomhedens aktiviteter, siger Kim Christiansen (DF) til Avisen.dk.

Fond: Vi skal hjælpe alle lovlige firmaer

I Copenhagen Capacity understreger direktør Claus Lønborg, at fonden er sat i verden for at hjælpe alle udenlandske virksomheder.

- Vi er helt upolitiske i vores tilgang til, hvem vi arbejder sammen med. Vi forsøger at give alle et så godt grundlag som muligt for at beslutte, om man vil etablere sig i Danmark, siger Claus Lønborg.

Den hjælp gives til alle lovlige virksomheder, der efterspørger den, understreger direktøren.

- Vores oplevelse har i hele forløbet været, at Uber ikke er en ulovlig virksomhed, pointerer Claus Lønborg.

Ministerie: Vi indstiller, hvis Uber er ulovlige

En tilsvarende melding lyder fra Invest in Denmark under Udenrigsministeriet.

- Invest in Denmark er sat i verden for at hjælpe med at tiltrække udenlandske virksomheder til Danmark. Vi yder rådgivning på lige vilkår til alle udenlandske virksomheder, som henvender sig med et seriøst ønske om at investere i Danmark, lyder det i en mail til Avisen.dk fra kontorchef i Udenrigsministeriet Dorte Bech Vizard, som er chef for Invest in Denmark.

Bliver Ubers forretning kendt ulovlig, forholder det sig dog anderledes.

- Det er samtidig klart, at hvis domstolene når frem til, at en virksomheds aktiviteter ikke lovligt kan udføres i Danmark, så indstiller vi rådgivningen, skriver Dorte Bech Vizard.

Uber afviser og håber på reform

Uber har ikke ønsket at stille op til et interview, men skriver i en mail til Avisen.dk:

- Vi er uenige i anklagerne, og det er vores klare opfattelse at vi opererer indenfor rammerne af dansk lov. Det skal også stå helt klart, at vi som selskab betaler alle lovpligtige skatter og afgifter i alle de markeder, vi opererer på, også i Danmark.

Selskabet mener samtidig, at rammerne for samkørsel og taxakørsel trænger til en opfriskning.

- Vi er dog også af den opfattelse, at rammebetingelserne for taxa er forældede, og vi støtter op om de mange opfordringer til reform, ikke blot af delekørsel, men også på taxaområdet, skriver Uber.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.