Stadig flere virksomheder interesserer sig for deres medarbejderes privatliv. Når virksomheder iværsætter trivselsmålinger, handler de ikke kun om jobbet, men også om hvordan det går på hjemmefronten med ægtefællen og børnene.
Det hænger ifølge Lone Blume, stifter og administrerende direktør i Family Support, sammen med, at stress ikke kan isoleres og henvises til ét aspekt af medarbejdernes liv.
- Vi tror ikke på, at stress kun skabes på arbejdspladsen. Det er en kombination af det hele liv, vi lever og det i den grad i en tid, hvor arbejdslivet og privatlivet smelter sammen. Derfor giver det god mening, at virksomheden hjælper med det hele liv og ikke kun på arbejdspladsen, siger Lone Blume til Avisen.dk.
Frivillighed og anonymitet
Family Support udbyder trivselsmålinger, der foregår online på medarbejdernes mobiltelefoner eller computere. Det er frivilligt, om medarbejderne overhovedet har lyst til at svare på trivselstesten.
Hvis medarbejderne vælger at svare på testen, er det i første omgang ifølge Lone Blume udelukkende til medarbejdernes eget brug. På den måde får de en temperaturmåling på, hvordan det går i deres liv.
Dernæst har medarbejderen mulighed for at aktivere Family Support, der så vil tilbyde en eller flere trivselssamtaler.
- Det er frivilligt og anonymt hele vejen. Vi har et pilotprojekt lige nu, hvor virksomheden ikke kender til de medarbejdere, der har aktiveret et forløb hos os, siger Lone Blume.
Medarbejdere: Virksomheden må gerne involvere sig
En ny måling foretaget af Wilke for Avisen.dk viser, at 43 procent af danskerne mener, at det er i orden, at arbejdsgiveren involverer sig i, hvordan det går med medarbejdernes privatliv.
Men der er grænser for, hvor meget og hvordan virksomheden skal involvere sig i medarbejdernes privatliv, mener Lone Blume.
- Grænsen går ved, at medarbejderne gør det frivilligt, og virksomhederne ikke presser på. Vores koncept er bygget på 100 procent frivillighed. Det, tror vi, på har den bedste effekt, siger hun.
Det er ifølge Lone Blume derfor i orden, at lederne hjælper medarbejderne med deres problemer, når medarbejderen selv kommer og italesætter dem.
- Lederne må gerne foreslå medarbejderne at tage en samtale med Family Support, hvis medarbejderne selv er kommet til dem. Men lederne må ikke komme bagefter og spørge ind til, hvordan det gik, og om de fik fat på os. Der går grænsen, siger hun.
Lone Blume fortæller, at det netop er frivilligheden og anonymiteten, der bærer konceptet. Hvis medarbejderne konstant føler sig under observation, vil konceptet falde til jorden.