DISCOUNT I LUFTEN
Piloter fygter for sikkerhed: Her er deres barske hverdag
Piloterne bliver nødt til at flyve, selv om de er syge. Ellers får de ingen løn. Det går ud over sikkerheden, udtaler piloter i en ny, stor undersøgelse.
Det er især i lavprisselskaber som Norwegian, Ryanair, Air Berlin og EasyJet at piloter føler sig pressede af såkaldte atypiske ansættelser. Billedet er et arkivfoto og ikke relateret til historien.
Det er især i lavprisselskaber som Norwegian, Ryanair, Air Berlin og EasyJet at piloter føler sig pressede af såkaldte atypiske ansættelser. Billedet er et arkivfoto og ikke relateret til historien. arkiv/scanpix


Mange piloter flyver, når de er syge og trætte, og de tør ikke sige fra over for flyselskaberne, når de er bekymrede for sikkerheden. Det er specielt i lavprisselskaberne, at det står galt til.

Det er nogle af de ting, der kommer frem i en omfattende undersøgelse lavet af universitetet i Gent, Belgien. 6.633 piloter fra Europa har deltaget i undersøgelsen, der blev præsenteret i en 280 sider lang rapport torsdag morgen.

Deltagerne i undersøgelsen er alle anonyme og har både ufyldt et spørgeskema og svaret med egne ord på spørgsmål om deres arbejdsvilkår.

"Piloter flyver også når de er syge, for ellers får de ingen løn. Der er pres fra flyselskabet og en kæmpe gæld fra uddannelsen, som skal betales," siger en af de anonyme piloter i undersøgelsen blandt andet.

En anden pilot siger:

”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…”

LÆS OGSÅ: Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden

Atypiske ansættelser giver de værste arbejdsvilkår

Mere end hver sjette pilot har en såkaldt atypisk ansættelse. Det kan for eksempel være som selvstændig, vikar eller ansættelse på en nul-time-kontrakt, hvor man ikke er garanteret en indtægt. Og det kan gå ud over sikkerheden, fordi piloterne ikke tør sige fra over for deres arbejdsgivere.

”Jeg er nød til at tie stille, hvis jeg vil beholde mit job. Jeg bliver tvunget til at arbejde som selvstændig, så flyselskabet kan holde priserne nede og lade mig betale for omkostninger selv. Jeg har ingen sikkerhed i arbejdet og ingen rettigheder,” skriver en pilot blandt andet.

En anden fortæller, at man som atypisk ansat altid skal være tilgængelig:

”Luftfartsindustrien vil gerne have fleksibelt personale, og det betyder, at du skal være tilgængelig 24-7 og være villig til at arbejde 21 timer om dagen.”

Langt de fleste af piloterne med atypisk ansættelse arbejder for et lavpris-flyselskab som eksempelvis Ryanair eller Norwegian.

LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat: 10.000 kr om måneden og ingen ferie

I dag starter en konference på to dage i Paris, hvor betydningen af de atypiske ansættelser skal undersøges.

Tør ikke melde sig syg

Undersøgelsen viser, at piloterne i atypisk ansættelse ikke føler, at de kan sige fra over for luftfartsselskabet, heller ikke, hvis de er bekymrede for sikkerheden.

”Tidligere arbejdede jeg for et lavprisselskab, og de var helt forfærdelige. Man turde ikke lægge sig syg, man kunne blive fyret på stedet, og skjulte trusler fra ledelsen var en del af dagligdagen. Det var elendige arbejdsforhold, nul-time-kontrakter og lav løn. For kabinepersonalet var det endnu værre,” skriver en pilot.

Adskillige piloter skriver, at sygdom ikke tolereres. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder.

”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.

Jeg vil flyve, ikke være skatteunddrager

Mange af de atypisk ansatte fortæller om, hvordan konstruktionen af ansættelsen bliver uklar. De får typisk en kontrakt hos et bureau, ikke direkte hos det flyselskab, som de skal flyve for. Det skaber stor forvirring omkring spørgsmål om social sikkerhed og skat.

”At være ansat på den her måde er skræmmende. Jeg er direktør i mit eget firma, og underskriver en kontrakt med et bureau, som igen skriver en kontrakt med flyselskabet. Hvem har så ansvaret? Hvor skal jeg betale skat? Har jeg nogen social sikkerhed? Vil jeg blive flyttet til en ny arbejdsplads igen? Jeg tænker på de her spørgsmål hver eneste dag,” skriver en pilot.

En anden føler sig direkte presset ud i at forsøge at undgå skat:

”Jeg blev pilot, fordi jeg gerne vil flyve, ikke for at være en international skatteunddrager.”

Hård konkurrence om jobs

Der er simpelthen for mange piloter, der kæmper om arbejdet, lyder det. Derfor presses både løn og arbejdsvilkår ned.

”At være pilot er mere og mere som at slås i junglen. Ustabilitet er det gennemgående træk ved pilotarbejdet i dag,” skriver en.

Piloter som er ansat i de nationale luftfartselskaber, er typisk mere tilfredse med deres vilkår. Men de mærker presset fra lavprisselskaberne:

”Der er konstant fokus på at holde udgifterne nede – på grund af konkurrencen fra lavprisselskaberne. Det skaber udmattede og kyniske piloter.”

Piloterne håber generelt på mere international regulering for at skabe bedre vilkår. Men ikke alle er lige optimistiske.

”Vi må vel vente på endnu en stor ulykke, før noget kan ændre sig. Heldigvis for offentligheden er autopilot-systemerne så gode i dag, at piloternes dårlige træning, træthed og lave moral kan skjules af de nuværende statistikker for sikkerhed,” skriver en pilot.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.