RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Opgør mellem irsk provo og dansk stewardesse: Større end Vejlegården
I eftermiddag tildeler Arbejdsretten en gevaldig mavepuster til enten den danske fagbevægelse eller kontroversielt irsk flyselskab, vurderer forsker.
En af de her to får en hård landing i dag: Topchef for Ryanair, Michael O'Leary, eller formand for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast.
En af de her to får en hård landing i dag: Topchef for Ryanair, Michael O'Leary, eller formand for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast. Foto (Michael O'Leary): Kristof van Accom/Scanpix/arkivfoto. (Thilde Waast): Ole Jensen, Scanpix/arkivfoto.


Dommerne i Arbejdsretten kommer i dag klokken 14 til at uddele et lammende slag til enten fagbevægelsen eller Ryanair.

Det spår Henning Jørgensen, som forsker i arbejdsmarkedet og er professor ved Aalborg Universitet.

- En af parterne i sagen får i dag en gevaldig mavepuster, siger Henning Jørgensen.

Sagen i Arbejdsretten drejer sig om, hvorvidt fagbevægelsen lovligt kan lave en blokade mod Ryanair. En blokade der i givet fald vil træde i kraft fra og med tirsdag 7. juni. Den vil som omtalt i Avisen.dk højst sandsynlig lamme Ryanairs flyvninger i København.

Hvis Arbejdsretten vurderer, at det er ulovligt for fagbevægelsen at lave en blokade, vil det få alvorlige følger, vurderer professoren.

- Taber fagbevægelsen sagen, vil der være åbnet en landevej for social dumping i Danmark. Så kan man nemt forestille sig, at østasiatiske flyselskaber vil slå sig ned i Danmark med endnu værre forhold end hos Ryanair, siger Henning Jørgensen.

Kan flosse den danske model

Siden 1910 har fagbevægelsen haft ret til at føre konflikter og såkaldte sympatikonflikter mod arbejdsgivere, der ikke vil tegne overenskomst. Det er blevet en central del af den danske model for arbejdsmarkedet.

Underkender dommerne i dag retten til konflikt, vil det være alvorligt for den danske model, vurderer Henning Jørgensen.

- Hvis fagbevægelsen taber den her sag, står den danske model tilbage med flossede kanter. Og når der første er flosser, kan der nemt komme huller, siger Henning Jørgensen, og fortsætter:

- Denne her sag har større praktisk og symbolsk virkning end Vejlegårdssagen i sommeren 2012.

I den sag lavede fagbevægelsen under stor bevågenhed fra medierne en lovlig blokade mod restaurant Vejlegården, som senere har indgået en overenskomst.

Surt for Ryanair

Hvis fagbevægelsen får ret til at lave en blokade mod Ryanair, vil det være temmelig banebrydende for fagbevægelsen i Europa, der har kæmpet med Ryanair næsten siden selskabets start for 30 år siden.

- Hvis fagbevægelsen vinder, bliver det første gang en fagbevægelse i Europa vil stå med så store muskler og så mange værktøjer, at man kan stoppe Ryanairs flyvninger. Det vil være en alvorlig mavepuster til flyselskabet, siger Henning Jørgensen.

Ryanair er Europas største flyselskab og regner med at flyve over 100 millioner passagerer rundt i år. Nogle færre passagerer i Danmark vil derfor ikke ryste selskabet.

Men det vil gøre ondt hos selskabet at skulle forholde sig til krav fra medarbejderne. Og krav fra ansatte i andre lande kan nemt komme, hvis sagen i Danmark går fagbevægelsens vej.

- Hvis fagbevægelsen får medvind i denne sag, vil det have eksemplarisk effekt. Det vil hvæsse viljen i andre lande til at tage konflikter med Ryanair. Jeg ved, at der i Belgien og Tyskland er stor opmærksomhed om sagen i Danmark, siger Henning Jørgensen.

Hidtil har flyselskabet formået at vinde alle afgørende slag med fagbevægelsen.

Måske først dom om nogle år

I stedet for en afgørelse i dag kan udfaldet blive, at Arbejdsrettens dommere siger, at de er nødt til at spørge EU-Domstolen til råds. Det kan i givet fald trække sagen ud i årevis.

Sker det, vil Arbejdsretten fremover være temmelig ligegyldig, mener Henning Jørgensen.

- Hvis Arbejdsretten vil spørge EU-Domstolen i denne sag, så ophæver Arbejdsretten sig selv som betydende instans. Den bliver simpelthen overflødig, hvis ikke den kan selv kan tage stilling i så oplagt en sag. Der hviler et stort ansvar på de tre højesterets-dommere, siger Henning Jørgensen.

En anden mulighed er også, at retten siger, at man er nødt til at dømme sagen efter irsk lov, da Ryanair er et irsk selskab. Det vil trække sagen ud i lang tid og stille fagbevægelsen betydeligt ringere.

Avisen.dk's artikler om Ryanair-konflikten kan læses her.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.