"Neergaards hjælp til syge er en ringe trøst"
Beskæftigelsesministeren gør stadig slet ikke nok for danskere, der kan være blevet snydt for sygedagpenge, mener Enhedslisten.
Beskæftigelsesminsteren skal være bedre til at hjælpe danskere, der kan være blevet snydt for sygedagpenge, lyder det fra Enhedslisten.   
Beskæftigelsesminsteren skal være bedre til at hjælpe danskere, der kan være blevet snydt for sygedagpenge, lyder det fra Enhedslisten.    Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix/Arkiv


Det er ikke Ankestyrelsens ansvar at finde frem til og genoptage alle de sager, hvor borgeres sygedagpenge ulovligt er blevet stoppet med tilbagevirkende kraft.

Sådan lyder svaret fra beskæftigelsesministeren Jørn Neergaard Larsen til Enhedslistens beskæftigelsesordfører, Finn Sørensen.

Ordføreren havde ellers i et § 20-spørgsmål bedt Neergaard Larsen sætte Ankestyrelsen i sving.

Derfor skuffer ministerens afvisning Finn Sørensen.

- Svaret er dybt utilfredsstillende. Det kan ikke passe, at administrative problemer betyder, at Ankestyrelsen ikke selv skal finde frem til de sager, hvor borgere er blevet snydt for sygedagpenge, siger han til Avisen.dk.

"Slet ikke i orden"

Beskæftigelsesordfører Finn Sørensen kalder ministerens svar for en dårlig trøst og absolut ingen hjælp for alle dem, der muligvis på ulovlig vis har fået frataget deres sygedagpenge.

Fagforeningen 3F har tidligere vurderet overfor Avisen.dk, at 1000 mennesker og muligvis endnu flere, har penge til sygedagpenge til gode.

Finn Sørensen mener, at Ankestyrelsen udnytter, at det drejer sig om så mange sager. Ifølge ham bruger myndigheden det som undskyldning for ikke at foretage sig noget som helst.

- Det er bekymrende og fortvivlende, at Ankestyrelsen får lov til slet ikke at gøre noget, siger han.

Kommunerne står med aben

Jørn Neergaard Larsen lægger i sit svar op til, at kommunerne skal i sving. De skal nemlig nu vurdere, om de kan finde frem til relevante sager.

Men det er ikke godt nok, mener Finn Sørensen.

- Det nytter ikke noget, at Ankestyrelsen bare sender problemet videre til kommunerne. Kommunerne har selvfølgelig også et ansvar, for de ligger måske inde med sager, der slet ikke er klaget over endnu, siger han.

Når Ankestyrelsen mener, at de ikke kan hjælpe borgerne, hænger det muligvis sammen med, at styrelsen mangler ressourcer, vurderer Finn Sørensen.

Og det falder, ifølge ham, tilbage på ministeren.

- Det er ekstremt bekymrende, hvis Ankestyrelsen som offentlig myndighed oplever så store nedskæringer, at de ikke kan sikre borgeres rettigheder, siger han.

Stort manuelt arbejde

En af Ankestyrelsens grunde til ikke at gå ind i sagerne har været, at det vil kræve alt for meget manuelt arbejde. En stor del af sagerne findes nemlig kun i papirform.

Den forklaring har beskæftigelsesministeren godtaget, fremgår det af hans svar på § 20-spørgsmålet. Men Finn Sørensen er målløs:

- Det er da en dårlig undskyldning. Hvad gjorde man så i gamle dage, hvor man ikke havde en hel masse elektronik?

Borgere må selv tage kontakt

På Ankestyrelsens hjemmeside står der, at syge danskere, der kan have penge til gode, gerne selv må henvende sig.

Det er dog ikke den mest optimale måde at løse problemet på, påpeger Finn Sørensen.

- Man kan simpelthen ikke forlange, at mennesker, der for et par år siden har haft en sag om sygedagpenge, løbende skal følge med på Ankestyrelsens hjemmeside, siger han.

Ordføreren vil nu tage debatten op i beskæftigelsesudvalget.

Han håber at få andre partier med på at tvinge beskæftigelsesministeren til at sætte noget i værk, der hjælper borgere, der er blevet snydt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.