Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her
DISCOUNT-JOB I ALDI

Derfor er Aldi bedøvende ligeglade med kritik

Aldi gør ikke meget ud af at tilpasse hverken butikker eller ansættelsesvilkår til danske forhold. Og kritik preller af, for kunderne handler der alligevel, vurderer eksperter.

29. april 2012 kl. 11:45
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Aldi har altid gjort tingene på sin egen måde. Det gennemførte discount-koncept gør på det nærmeste butikken immun over for kritik, vurderer branding-ekspert.
Aldi har altid gjort tingene på sin egen måde. Det gennemførte discount-koncept gør på det nærmeste butikken immun over for kritik, vurderer branding-ekspert. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

Tyske blomkålshoveder, vanillebudding og billige babybleer vælter bogstavelig talt ud over enden af kassebåndet.

Hvor andre supermarkeder har en opsamlingssliske, hvor kunderne kan pakke varerne i fred, har Aldi ingenting.

Men det er ikke bare Aldi's varesortimentet og de specielle kasser, der skiller sig ud fra andre danske supermarkeder.

Aldi's personalepolitik har også vakt meget opmærksomhed, siden den tyske discountkæde åbnede sin første butik i Danmark i 1977.

Senest med en række artikler i Avisen.dk.

Afsløring: Aldi vil have fingre i kassedamers erstatning

Offentlig kritik virker dog ikke til at gøre synderligt indtryk på Aldi. Ifølge flere uafhængige eksperter er Aldi så godt som immune over for negativ omtale af den simple grund, at kunderne alene kommer på grund af de lave priser.

Branding-eksperten Kresten Schultz Jørgensen karakteriserer Aldi som et kerneeksempel på en 'funktionel lavstatusvirksomhed', hvis eneste værdi er lave priser.

"Det betyder, at de et langt stykke han ad vejen kan tillade sig være fuldstændig ligeglade med den opfattelse, der hersker af dem," siger den administrerende direktør i konsulentfirmaet Lead Agency.

Aldi er immune over for kritik

Det samme kan man ikke sige om Joe & the Juice, Agnes Cupcakes og Meyers Bageri, der alle på det seneste har været i mediestorm på grund af urimelige ansættelsesvilkår.

Det er luksusbrands, hvor kunderne ikke bare betaler for produktet, men også for oplevelsen. Til forskel fra Aldi gør de sig derfor stor umage med at vikle sig ud af dårlige sager. Det vurderer advokat Peter Breum, der har 25 års erfaring med arbejds- og ansættelsesret.

"Hvis man handler i Aldi, er det på grund af de lave priser og ikke på grund af oplevelsen. Selvfølgelig går de op i deres omdømme, men de er slet ikke påvirkelige af dårlig omtale på samme måde," siger han.

Kresten Schultz Jørgensen finder det af samme grund ikke overraskende, at Aldi konstant er på kant med omgivelserne - og ledelsen sjældent vælger at kommentere på sagerne.

Dokumentation: Så meget skal danske Aldi-ansatte finde sig i

"Andre butikker skal i stigende grad tage hensyn til kræsne, kritiske og politisk bevidste forbrugere. Det skal Aldi ikke, og derfor er det fuldstændig ligegyldigt, om ledelsen står på mål for noget som helst," siger han.

Aldi har altid været anderledes, vurderer Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel. Lige fra de prøvede at sælge langtidsholdbar mælk, til deres reklamer i sort-hvid, der skulle signalere, at der ikke blev brugt overflødige penge på farvetryk.

Og til forskel fra den ligeledes tyske discount-konkurrent Lidl, har Aldi valgt at have tyske folk i den danske ledelse.

"Det er en tysk discount-forretning, som kører på marginalerne. Og det afspejler sig også i deres personalepolitik, der kører på nogle lidt anderledes og til tider opsigtvækkende principper," siger Kim Jensen.

Læs artikel: ALDI i kontrolrus: Vil tjekke kassedamers bil

Ifølge Kresten Schultz Jørgensen smitter den kritiske og kræsne forbrugeradfærd i øjeblikket så meget, at selv Aldi's discountkunder risikerer at lade sig påvirke af andet end prisen.

I de seneste år har blandt andet discount-konkurrenten Netto lagt sig i selen for at kombinere discount med luksusprodukter og social ansvarlighed.

"Netto er et godt eksempel på, at selv lavstatusbrands bliver nødt til at koncentrere sig om kundernes opbakning. Jeg tror ikke, at Aldi i længden kan undgå at gøre sig mere umage," siger han.

DISCOUNT-JOB I ALDI
NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
29.04-2012 | 11:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.04-2012 | 00:54 af Majbritt Nielsen
Tja, de er røget ud her.
Men det er nok ikke sidste sag i denne katagori.
 
 
29.04-2012 | 12:12 af Isabella Balkert
Ja jeg er ikke ligeglad, og selvom jeg ikke er afhængig af at købe ind i Aldi, fordi Aldi bare ikke er min nærbutik, så vil jeg da springe butikken over hvis jeg skulle være i nærheden af en, i fremtiden.
 
 
29.04-2012 | 12:14 af Marianne E
LAD VÆRE MED AT HANDLE DER OG LAD VÆRE MED AT SØGE ARBEJDE DER OG
LO SE SÅ AT FÅ FINGRENE UD OG FÅ ORDEN PÅ TINGENE !!!!!!!
 
 
29.04-2012 | 17:13 af Hans Erik Kratholm Rasmussen
En fagforening er kun så stærk, som dens medlemmer gør den, så jeg er bange for at LO ikke kan gøre så meget ved Aldi. Den slags forretninger lever jo som regel højt på, at folk er så sultne efter arbejde, at de velvilligt lader sig flytte over til de gule, hvis ikke de allerede er der. Udsigten til hurtigt at blive forfremmet fra underbetalt butiksassistent til underbetalt butiksleder, gør også sit til, at folk nok skal holde sig fra konflikter af enhver art. Så længe der er slavesjæle nok at ansætte, vil Aldi altid kunne skaffe personale, og Lidl er ikke en pind bedre.
 
04.05-2012 | 10:00 af Philip Nunnegaard
Det er lidt af en ond cirkel.
Med deres lave lønninger vælger mange at melde sig ind i de gule fagforeninger, hvilket igen gør HK, der har overenskomsten, svagere.

Helt anderledes er det på min arbejdsplads, hvor jeg aldrig har oplevet problemer af den karakter som man kan læse om her. Er der endelig nogle småproblemer, har vi altid en tillidsmand at gå til.

Jeg vil ikke sige at Aldi mister mig som kunde. Jeg har for det første ikke en Aldi i nærheden, og for det andet har jeg aldrig brudt mig om deres butikker der mest af alt får mig til at føle mig hensat til de forestillinger jeg har om butikker i DDR anno 1985, og hvor jeg får stress af at skulle losse mine varer ned i posen i en vis fart, fordi der ikke er noget opsamlingssted efter kassen.
 
 
29.04-2012 | 12:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.04-2012 | 12:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.04-2012 | 15:52 af Lottomunken 1977 ....
Øhmm deres billig(2 l) cola koster 2 kr mindre, så det er noget vrøvl...
 
 
29.04-2012 | 16:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.04-2012 | 02:02 af Lottomunken 1977 ....
Jeg har desværre ikke fulgt med, men nej hvorfor skulle jeg syntes det?? Send eller skriv du bare her, den liste hvor jeg ikke må handle samt en oversigt over hvad jeg syntes om såfremt jeg nu køber et boykottet produkt alligevel,
 
 
29.04-2012 | 17:37 af Humanistpartiet v. B Bolbroe
Så handler jeg og min familie heller ikke i A... jeg kan ikke få mig selv til at skrive navnet FØJ
 
29.04-2012 | 22:42 af Finn Sørensen
Normalt får man jo, hvad men betaler for. Og når danske lønmodtagere nu har valgt at spare, - også på fagforeningen, så er der ikke længere nogen som kan trække i den anden ende. Snart kniber det nok også med fodslag, når der skal forhandles overenskomst, for nogle såkaldte fag-foreninger er jo de rene postkasser.
 
30.04-2012 | 09:51 af Carsten Svendsen
 
30.04-2012 | 11:38 af B.B. Hansen
Siden jeg for førte gang var i en ALDI, engang i 80'erne tror jeg, (den ved Nørrebro station) og hvor jeg oplevede et frygteligt rod og svineri i butikken, har deres koncept kun haft min fulde foragt. Men besynderligt nok så har de det bedste Lokumspapir til prisen. Det er også besynderligt at Tyskerne, der ellers har ry for deres akkuratesse, stringens og punktlighed, selv kan leve med butikker der har ophøjet rod og kaos til en dyd.
Men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan ALDI ser ud i Tyskland. Men jeg har da altid været klar over at deres personalepolitik er noget lort, det kan man jo regne ud når man erfare at de kun ansætter i deltidsstillinger og helst kun helt unge mennesker, som vi jo alle ved, finder sig i hvad som helst. Og netop her synes jeg at vores Fagforeninger har snork-sovet i mindst 30 år, det er simpelthen for dårligt, at de først reagere nu, og så midt i en kæmpe Arbejdsløshed, hvor Fagbevægelsen traditionelt ikke har én chance for at gøre noget ved problemerne. Vi ved jo allesammen at i kriser kan Arbejdsgiverne gøre hvad der passer dem. Fagbevægelsen er en Tandløs Papirtiger, når lønmodtagerene er skrækslagne for at miste det lidt de har tilbage.
 
 
30.04-2012 | 12:00 af B.B. Hansen
Har Fagbevægelsen mon nogensinde haft et incitament til at hjælpe Kasse-slaverne i ALDI, LIDL, og NETTO etc.? Nææ, egentlig ikke, for da de fleste ansatte er deltidsansatte, er der heller ikke mange af dem der er Organiseret, og det er meget enkelt fordi at en latterlig løn holdt oppe imod et dyrt Fagforeningskontigent samt de ringe rettigheder og fordele et sådan medlemskab kan tilbyde en deltidansat simpelthen ikke går op med ret og rimelighed.
Ansatte i Discountbutikker kan sammenlignes med forgangen tids Daglejere, de har reelt ingen rettigheder, og de rettigheder de måtte have tør de ikke gøre brug af, af frygt for at blive fyret. Glem ikke at selv Akademikere står nu i kø for deres job(selvom at de ikke vil være ved det). Det burde være ulovligt at Jobcentrene henviser til Jobs hvor der ikke er overenskomst og ordnede arbejdsforhold.
 
 
30.04-2012 | 12:04 af B.B. Hansen
Infør et symbolsk Fagforeningskontigent til deltidsansatte i Detailbutikker, det er på tide at vise Solidaritet med en i mange år misbrugt sektor.
 
 
04.05-2012 | 10:16 af Philip Nunnegaard
Det synes jeg faktisk lyder som en rigtig god ide. Alternativt at kontingentet både til fagforening og A-kasse følger det antal timer som man er ansat til.
 
 
04.05-2012 | 08:04 af Bent Nøhr Risager
Drop Aldi, længere er den ikke. Total boykot indtil de retter ind eller lukker !!!
 
04.05-2012 | 11:07 af Knud Sandbæk Nielsen
Billedteksten indleder med "Aldi har altid gjort tingene på sin egen måde."

Her fremstilles antydningsvis individualisme som det samme som egoisme - en uhyre almindelig og meget udbredt misforståelse. Alene det, at vi faktisk har to forskellige ord for det, er et vink med en vokal om at der er tale om to forskellige fænomener.

Godt nok har vi ofte flere ord for det samme. Men endnu oftere har vi forskellige ord for forskellige ting...

At gøre ting på sin egen måde er en ting.

At være "immun overfor kritik" er en anden. Og at være ligeglad med, at de ansatte har et menneskeliv - og altså ikke er fx. tremmekalve eller burhøns - er en tredje.

I moderne journalistik bruges sjældent argumenter. Man bruger i stedet netop sådan nogle antydninger og hentydninger og underforståelser. Muligvis er man slet ikke interesseret i forståelse, men vil bare sælge aviser på overskrifter, som spiller på misforståelser.

Jo flere misforståelser, des mere vrøvl kan man sælge, så det system fodrer jo sig selv, ligesom Anders And & Co gjorde, da jeg var barn. Fortsættes i næste nummer...
 
 
03.07-2012 | 10:47 af Jess D. Skov-Nielsen
Når man pt. er ved at skabe en hær af fattige i det danske sociale system, så er det jo logik for burhøns, at nogle også bliver TVUNGET til at handle i ALDI... det er logik for burhøns....
 
 
03.07-2012 | 10:51 af Jess D. Skov-Nielsen
I øvrigt er det ikke kun ALDI der har disse kassebånd, hvor der intet er efter kassen... dette er der heller ikk ei næsten alle LIDL butikker, dog har jeg set EEN LIDL hvor der var, men den er også forholdsvis ny... så måske har de ændret lidt på PR politikken hos LIDL. LIDL er jo i øvrigt også tysk, så det lader til at være standard måde at behandle kunderne på.... et LAAANGT løbebånd så du kan læsse en hel masse op fra de enorme vogne... men når først du har betalt og er på den anden side af kasen, så er det som at få "fingeren" ... du har betalt, skrid! og helst hurtigt! ...
 
 
25.09-2012 | 10:34 af Finn Sørensen
Nej kunderne er ikke ligeglade. Men når Aldi kan tilbyde både arbejde og lave priser til mange mennesker - så må nødretten komme foran boycot. Og brødrene Albrechts kæde betaler faktisk en udmærket løn til de ansatte. Hvor går man hen og får mere - så man har råd til at handle i Irma eller Brugsen?
 
11.12-2012 | 09:11 af Bo
Øhhh man handler da ikke i alde
 
11.12-2012 | 09:12 af Bo
Æhhhh man handler da ikke i aldi
 
11.12-2012 | 09:16 af Lars Nunnegaard
Jo, med en lav folkepension har man ikke råd til at være idealist. ( 5.256 kr / pr md. efter skat)
 
 
11.12-2012 | 09:25 af winnie eldrup
"AV min arm", Nunne.
Iøvrigt har du ikke alt det sunde mad i haven - og dyr har du
også slagtet.. , skrev du engang.
Nå ikke
 
11.12-2012 | 09:31 af Lars Nunnegaard
Jovist, Haven giver mig sunde varer , mine frilandsænder godt kød og megen fornøjelse. Dagligvarer som mel, sukker , gryn sulfo, toiletpapir osv. må jeg ud at købe.
I haven står stadig et bed med selleri og porrer. I november høstede jeg de sidste kartofler. Og så samler jeg flasker og pantdåser. Det giver jo også lidt.
Har stadig 5 ænder, hvoraf de 2 slagtes inden længe..
Ok jeg har en fakta tæt på med økologisk grønt.
 
 
11.12-2012 | 09:35 af winnie eldrup
"Av min arm" - heldigvis er du så bedre stillet end pensionister med samme indtægt
- folk der kun har en lille altankasse til dyrkning af ???
 
11.12-2012 | 09:37 af Lars Nunnegaard
Ja , det må jeg indrømme.
 
 
11.12-2012 | 09:36 af Lars Nunnegaard
Den Aldi jeg frekventerer ligger i Hjallese ved Odense. Stampersonalet der har været der i mere end 20 år. Så helt ringe er det næppe. Og de er smilende, venlige og hjælpsomme. ( Jeg taler som kolonial uddannet)
 
 
11.12-2012 | 09:38 af winnie eldrup
Jeg har en kolonihave - men den er til pynt.... - der er ikke en disse mad der.
Må på kursus...
 
11.12-2012 | 09:41 af Lars Nunnegaard
God vind!
 
 
05.01-2013 | 10:50 af Leif E
Og lige forbandet handler vi der alligevel
 
15.01-2013 | 11:03 af Nicky Reitz
Så det I opfordrer til, er at nedlægge en arbejdsplads ? Jeg har handlet der i mange år, tit er det folks eneste mulighed for at få et arbejde. Der er ikke så mange krav, så derfor henvender deres arbejdspladser sig ikke til de uddannede. Jeg stiller ingen spørgsmålstegn til, at ALDI garanteret har skelletter i skabet. Men det i opfordrer til her, er at boycotte en arbejdsplads, der rent faktisk giver folk arbejde. Hvis butikken ikke tjener penge, hvad sker der så med de mennesker!? De bliver fyret for et godt ord. Og så som jeg nævnte før, så har nogle af disse mennesker ikke mulighed for andet.

Det at I brokker jer over priserne, er jo fuldstændig absurd. Folk der knap har råd til at handle ind for deres familie, er da bedøvende ligeglad med butiks oplevelsen. De vil ha' nogle forbandet varer, så deres familie kan overleve. Husk når i lyncher en forretning, hjælper I ikke nødvendigvis dem der ikke har mulighed for andet.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites