VALG 2015
Chauffør-Harald: Truet af timeløn på 26 kroner
Politikernes løfter om skrappere kontrol af vejpirater er sød musik i førerhuset hos Harald Fabricius.
Harald Fabricius har kørt lastbil i 25 år. I de seneste år er hans slags blevet en truet art på de danske veje.
Harald Fabricius har kørt lastbil i 25 år. I de seneste år er hans slags blevet en truet art på de danske veje. Foto: 3F


Valgkampen er i dag slået ind på en ny kurs, hvor Dansk Folkeparti og regeringen har kæmpet for at love den skrappeste indsats over for udenlandske chauffører på danske veje.

Debatten har været sød musik i førerhuset hos Harald Fabricius, der har været chauffør i 25 år.

- Det er rigtig godt, at det bevæger sig ind på den politiske dagsorden her i valgkampen. Godt nok er der sket en del, men vi har stadig et alvorligt problem, som kalder på handling, siger han.

Timeløn på 26 kroner

Harald Fabricius kører lastbil for firmaet Johs Sørensen og Sønner i Århus, og så er han tillidsrepræsentant og formand for Godschaufførernes Landsklub.

I de seneste år er presset fra billige østeuropæiske chauffører blevet meget mærkbart i branchen, fortæller han.

- I sidste uge havde vi fat i en virksomhed, hvor de rumænske chauffører tjener 26 kroner i timen. Det er jo klart, at det skaber et pres på hele branchen og får afsmittende virkning på de priser, vi danske chauffører kan få for vores arbejde, siger han.

Udenlandske chauffører kan lovligt krydse grænsen til Danmark med en last, som leveres i Danmark, og derefter fragte tre laster mere i Danmark i løbet af højest syv dage, inden de skal forlade landet igen.

Men mange udenlandske chauffører og vognmænd ser stort på reglerne, og deres billige lønninger udgør derfor en stor trussel mod danske chauffører, som ellers ville få det samme arbejde.

Presset udefra vurderes at have kostet mellem 8.000 og 10.000 danske chaufførjobs i løbet af de seneste seks til otte år.

Camperer på rastepladser

Regeringen har i de seneste år indført større bøder mod ulovlig cabotage-kørsel og øget kontrollen med udenlandske chauffører markant.

Men ifølge Harald Fabricius er det stadig for let for de østeuropæiske chauffører at overtræde reglerne.

- Hovedudfordringen er, at fortolkningen af de tre ture på syv dage er alt for lempelig og at det er alt for let at sætte i system, siger han.

Både Dansk Folkeparti og transportminister Magnus Heunicke (S) vil nu stramme reglerne for udenlandske chauffører, som camperer på danske rastepladser i dagevis.

- Weekendcamping på rastepladserne er et problem. Men det det må ikke gå ud over chaufføren. Det er dem, der beder ham om at sove i bilen, vi skal have fat i, siger Harald Fabricius.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.