Danskerne bombarderes med platte slogans i valgkampen
"Billigere bacon" og "Stem en Bonderøv i Folketinget" lyder et par af de flere hundrede slogans, som kandidaterne forsøger at kapre stemmer med. De fleste slogans er uklare og skøre, men hellere et amatøragtigt slogan end intet slogan, fastslår retorik-ekspert.
Den konservative folketingskandidat Jonathan Bitzow på Fyn lover billigere bacon med sit utraditionelle valgslogan. Men sloganet er ikke for sjov, understreger kokken, der drømmer om nul moms og afgifter på fødevarer.
Den konservative folketingskandidat Jonathan Bitzow på Fyn lover billigere bacon med sit utraditionelle valgslogan. Men sloganet er ikke for sjov, understreger kokken, der drømmer om nul moms og afgifter på fødevarer. Foto: Selfie af Jonathan Bitzow Pedersen.


- Stem på mig, så vil jeg arbejde for dig.

- Er du træt af blå Bjarne, så stem på rød Bjarne.

- Stem på en voksen.

- Vi har brug for termostater.

- Er du træt af at få bank, så stem på Frank.

- Det handler om mennesker – ikke tal.

Det vrimler med slogans i den igangværende valgkamp. Seks ud af ti folketingskandidater angiver i en ny undersøgelse gennemført af Avisen.dk, at de har et valgslogan, som de bruger på pjecer, plakater, valgbiler eller sociale medier.

Hvilket slogan er det sjoveste? Stem på din favorit her

Glem valgflæsket - her er der bacon

Slogans skal bruges til at få vælgernes opmærksomhed i håb om, at de sætter kryds ved kandidaten med det mest geniale og rammende slogan.

Og det er præcist for at få fynboerne til at stemme på ham, at den konservative folketingskandidat Jonathan Bitzow Pedersen har valgt sloganet ”Billigere bacon med Bitzow”.

- Jeg har valgt det slogan, fordi det er sjovt og anderledes, og alt i en valgkamp behøver ikke at være tørt og kedeligt. Og jeg oplever, at folk kommer hen og spørger til, hvad det betyder, når jeg ønsker billigere bacon, og så får jeg jo også mit politiske budskab igennem, siger Jonathan Bitzow.

I min drøm har vi ingen moms og afgifter

Han er uddannet kok, og i hans valgkamp bruger han aktivt sin erhvervsuddannelse og sit fag. Derfor skulle sloganet relaterer sig til fødevarer.

- Jeg ønsker at sætte fokus på de enormt høje afgifter og moms, som vi har herhjemme. De er uretfærdige og hæmmende for fødevarebranchen. I min drømmeverden var der ikke noget, der hedder moms og punktafgifter, og det får jeg fortalt med mit slogan, mener Jonathan Bitzow.

I næste uge begynder han en større kampagne i Odense med udgangspunkt i sit bacon-slogan.

Rene platheder og amatørisme

Men ekspert i retorik, Jesper Troels Jensen, kalder Bitzows slogan uforståeligt og uklart.

- Jeg forstår ikke et slogan, der slås for billigere bacon. Det er svært at afkode politisk, og det er plat, lyder ekspertens dom.

I det hele taget er Jesper Troels Jensen, der er direktør i konsulentfirmaet Rhetor, ikke imponeret over den stribe af slogans fra valgkampen, som Avisen.dk præsenterer ham for. Han betegner mange af dem som amatøragtige og uden politisk retning.

- Slogans som Bedst for Bornholm, Mennesker først og Stem på en voksen er jo de rene platheder, og ingen kan være uenige. De er tømt for politisk indhold. Samtidig kan du ikke finde ud af kandidatens politiske ståsted i de slogans, og det skal man kunne i en valgkamp, anfører han.

Men han understreger, at det ofte er bedre at have et amatøragtigt og skørt slogan end slet intet slogan. Simpelt hen fordi det skaber opmærksomhed og genkendelighed.

- Hellere et kikset slogan, der får folk til at grine, end intet slogan, mener Jesper Troels Jensen.

Voksen borgmester udfordrer de unge

Og Venstre-borgmesteren i Ikast-Brande, Carsten Kissmeyer, får vælgerne i det midtjyske til at grine over sit slogan ”Stem på en voksen”.

- Jeg lader aldrig sloganet stå alene, men føjer til, at folk skal stemme på en voksen med lang erhvervserfaring, lang politisk erfaring, livserfaring. Og jeg har det hele. Her på egnen ved de, at jeg som borgmester går efter resultater for erhvervslivet og produktions-Danmark, forklarer Carsten Kissmeyer.

Og så vil han med sit slogan gerne fremhæve, at han betragter sine 62 år som en fordel på Christiansborg.

- Folketinget er fuld af unge mennesker med lille erhvervserfaring.  Jeg sælger så mig selv på en anden måde, og da mine jyske borgmesterkolleger hørte mit slogan, grinte de, siger han.

Rød Bjarne i fight med Blå Bjarne

I Favrskov stiller Bjarne Andersen fra SF op med valgsloganet ”Er du træt af blå Bjarne, så stem på rød Bjarne”.

- Finansminister Bjarne Corydon har fået tilnavnet Blå Bjarne, og jeg vil gerne vise, at jeg er mere rød end ham, selvom jeg som SF’er støtter rød blok. Jeg synes  jo, at salget af DONG-aktierne til Goldman Sachs var mærkeligt, og jeg synes, at mit slogan både er holdt i en humoristisk tone og samtidig viser, hvor jeg står politisk, fortæller Bjarne Andersen.

SF-kandidaten får da også ros fra retorik-ekspert Jesper Troels Jensen.

- Det er et godt slogan. Det er ikke helt tip-top, men skaber opmærksomhed, fordi det stiller en kontrast op. Kontraster virker,  og det kan vi godt lide. Samtidig rummer Røde Bjarnes slogan en holdning og et politisk ståsted, så ingen er i tvivl om, hvor han står, siger Jesper Troels Jensen.

Ingen bank med Frank kommer i Folketinget

I Kolding går Frank Nørgaard Dam fra Dansk Folkeparti til valg på sloganet: "Er du træt af bank, så stem på Frank".

- Jeg synes, at mit slogan på samme tid er morsomt og seriøst. Mange almindelige mennesker føler, at systemet og samfundet bestemmer alt og banker dem på plads, hvis de har problemer med sygedagpenge eller går i jobcentret. Jeg hører ofte om, folk, der føler, at de får tæsk af systemet. Det er ikke rimeligt, og det er det, jeg vil sige med mit slogan, fortæller Frank Nørgaard Dam.

Han oplever, at folk i det sønderjyske tager godt imod hans slogan, fordi han lover tryghed.

- Det giver i hvert fald anledning til en snak, hvor jeg kan fortælle, hvorfor jeg bruger det. Og det får fat i vores kernevælgere, fastslår DF-kandidaten.

Nordjysk slogan med et frækt tvist

Og i Nordjylland stiller Peder Larsen fra SF op til Folketinget med sloganet: "Alle skal ha' noget at 'rykke' i".

- Ledighed er roden til alt ondt, og jeg har valgt det slogan, fordi alle skal have et arbejde eller have noget meningsfuldt at stå op til. Det er et nordjysk udtryk, at man skal have noget at rykke i. Men nogle vælgere smiler da lidt, fordi det har et lille fræk tvist, en lille seksuel undertone med noget at rykke i. Men det betyder altså at lave noget, at have et arbejde, forklarer Peder Larsen.

Mange af de 230 slogans, som florerer i valgkampen lige nu, er ifølge retorik-eksperten alt for forsigtige og er blottet for kant og klare politiske budskaber. Han fremhæver et slogan, som de fleste i dag husker. Nemlig da den daværende amerikanske præsident George W. Bush efter terrorangrebet i New York i september 2001 sagde de berømte ord: Enten er du med os eller også er du med terroristerne.

- Der stillede Bush en af de uhyggeligste kontraster op. Men det virkede. Kontraster kan altid noget, og gode slogans rummer tit kontraster, humor og rim, samtidig med at de skal have en politisk retning og et budskab, siger Jesper Troels Jensen.

'Stauning eller Kaos' fra 1935 holder endnu

Det perfekte slogan i en valgkamp overlever i generationer, mener han. Og fremhæver "Stauning eller Kaos",  som daværende statsminister Thorvald Stauning gik til valg på i 1935. Valget gav Stauning 46 procent af stemmerne.

- Kunne Lars Løkke eller Helle Thorning have lavet et tilsvarende slogan i dag, kunne det have haft stor betydning i den præsidentvalgkamp, som valgkampen har udviklet sig til, konstaterer han.

Retorik-eksperten vurderer, at Socialdemokratenes slogan "Det Danmark du kender" og "Vi skal videre" under denne valgkamp er en variant af "Stauning eller Kaos".

- Socialdemokraterne har gang i en ny udgave af Stauning eller Kaos. Det går ud på, at vi skal beholde det, vi har, for det fungerer godt. Og det er jo det alle siddende statsministre argumenterer med. Det gjorde den forrige statsminister og den forrige og forrige igen. Man ved, hvad man har, og ikke hvad man får. Det socialdemokratiske slogan om Det Danmark du kender bygger på  Kaos og Stauning. Det er ikke så tosset fundet på, men lidt forudsigeligt,siger han.

Venstre-slogan omstridt

Venstres slogan om, at det skal kunne betale sig at arbejde, imponerer ikke Jesper Troels Jensen.

- Vi har hørt det titusindvis af gange og ved, at det er Venstre. Der er vel også en pointe i det, men det er omdiskuteret indholdsmæssigt. Der rejses hele tiden spørgsmål omkring substansen i det, er det nu rigtigt eller forkert? Det er klart et politisk slogan, men med det, man kalder logos-problemer. Er det virkelig korrekt? Tager man det frem, siger folk ikke ja eller nej, siger han.

Slogans fra valgkampen

Her er et udpluk af mere end 230 slogans i den igangværende valgkamp.

Er du træt af blå Bjarne, så stem på rød Bjarne.

Gi en chance til Knud - ellers ryger KD ud.

Finn Thranum - din redning.

Er du træt af at få bank, så stem på Frank.

Billigere bacon med Bitzow.

Sæt X ved Kisser for en fremtid på dine præmisser.

Stem på en voksen.

Politik i øjenhøjde.

Stem en Bonderøv på Borgen.

Nyt blod i Folketinget.

Danmark - en hjertesag.

Vækst i Udkantsdanmark.

Hvor møder du din perker henne?

Den Bertel, du kender.

Flygtninge skal ikke sejle deres egen sø.

Nordsjælland i Blodet - Liberal i Hjertet.

Alle skal ha' noget at 'rykke' i.

Familien er rygraden i Danmark.

Ikke en nybegynder - men en ny begyndelse.

Det handler om mennesker - ikke tal.

Vækst i hele Danmark og mindre ulighed.

Mindre papirstat - stem fornuften tilbage i den offentlige sektor.

Stenbroens stemme.

Støt Dansk Folkeparti på valgdagen. Vi hjælper dig i hverdagen.

Danmark dejligst.

 

 

 

Kilde: Ugebrevet A4 og Avisen.dk har spurgt samtlige folketingskandidater om de har et slogan, som de bruger under valgkampen. 57 procent af de 440 kandidater, der har besvaret undersøgelsen, svarer ja.

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.