"Det hele handler om penge, der skal bruges så lidt som muligt."
Sådan skulle en pædagog angiveligt have sagt til en mor, da hun frustreret spurgte ind til forholdene for sit barn i den private vuggestue Tinytots.
Fagforeninger og politikere er bekymret over et stigende antal private daginstitutioner uden overenskomst, hvor ansatte nogen steder har markant dårlige løn- og arbejdsforhold end i børnehaver og vuggestuer med overenskomst.
Læs også: Ansatte i private børnehaver får 100.000 mindre i løn
Tinytots International Daycare and Preschool må i den forbindelse stå model til hård kritik, fordi lønnen er så lav, at ansatte tjener mindre, end de ville få i dagpenge som arbejdsløse.
Frustreret personale
I et interview med Avisen.dk forklarer ejer og stifter Debarshi Mukherjee, at de ansatte på trods af den lave løn er glade og motiverede.
Læs også: Løndumping? Børnehave-ansatte tjener mindre end dagpenge
Men en aktindsigt i København Kommunes tilsyn tegner et mindre positivt billede af forholdene hos Tinytots.
Så sent som den 25. juni har en tilsynsførende fra kommunen besøgt Tinytots' vuggestue på Stenogade på Vesterbro, hvor den tilsynsførende drager følgende konklusion:
"Det er tydeligt at mærke på hele personalegruppen, at de er frustreret og kede af situationen. De prøver i starten at skjule dette, men til sidst fortæller de om deres oplevelser. Det er tydeligt, at de prøver at gøre det bedste for børnene for at få det hele til at fungere, men de har ikke gode kår."
Køkkendamen arbejder gratis
Tinytots er startet for to år siden og driver fire såkaldte 'storordninger' med otte børn i hver i København - og har to nye på vej.
Kontrolbesøget hos vuggestuen på Stenogade vidner om en arbejdsplads, hvor både børn og ansatte er under hårdt pres.
Der bliver kun gjort rent én gang om ugen. Og personalet fortæller, at de ikke har tid nok til børnene. For at få det til at hænge sammen må køkkendamen - som arbejder fra klokken 8 til klokken 10 - ofte blive én eller to timer længere - og det får hun ikke løn for.
Ifølge den tilsynsførende fortæller en af medarbejderne også, at de ansatte har fået besked på, at de selv skal skaffe en afløser, hvis de bliver syge.
Den samme pædagog fortæller også, at ansatte ikke får ekstra i løn, når de bliver tvunget til at blive længere, fordi forældre henter deres børn et kvarter efter lukketid.
En anden ansat, der er ansat som timelønnet, ved aldrig helt, hvornår og hvor mange timer hun skal være på arbejde.
"Det virker til, at de udadtil skal se fint ud, men hvis man kradser lidt, smuldrer det," skriver den tilsynsførende om besøget hos Tinytots.
Advarsel fra bekymret mor
Efter besøget har kommunen modtaget en bekymret mail fra en ansat i vuggestuen på Stenogade.
Pædagogen skriver, at de ansatte er tilbageholdende med at kritisere Tinytots over for kommunen, fordi de er bange for at miste deres job.
Samme oplevelse fremgår af et referat af en telefonsamtale med en mor til et barn i vuggestuen.
Moren har på eget initiativ ringet til kommunens tilsynsenhed, fordi hun er bekymret over utilfredse børn og et stresset personale.
Da kommunen i onsdags aflagde et nyt tilsynsbesøg hos Tinytots på Stenogade, var forholdene tilsyneladende forbedret.
Læs også: Børnehave: Forældre må hoste op, _334037"> Børnehave: Forældre må hoste op, hvis ansatte skal have pension
Ifølge den tilsynsførende er der nu kommet mere ro omkring børnene, og vagtplanen fungerer bedre. Den ansatte, som ved det første besøg var mest utilfreds, fortæller nu, at personalegruppen har lært hinanden bedre at kende.
Ifølge ejer Debarshi Mukherjee har der primært været tale manglende samarbejde og misforståelser, som i mellemtiden er blevet afklaret på et møde med personalet.
For eksempel er de ansatte ved sygdom blot forpligtet til at ringe til den personaleansvarlige leder, som så sørger for at finde en afløser. Og køkkendamen er timelønnet og skal blot gøre opmærksom på, hvis hun arbejder ekstra timer.
Ejer: Forældre må betale overtid
Debarshi Mukherjee erkender dog, at der har været udfordringer i vuggestuen på Stenogade, siden den åbnede i april.
- Det er helt sikkert nogen udfordringer i kraft af, at det er en ny institution med en helt ny gruppe medarbejdere. Jeg tror ikke, at gruppen af medarbejdere fungerede særlig godt i begyndelsen, men at dømme efter den feedback, vi får fra forældrene, er det mit indtryk, at det går det meget bedre nu, siger han.
De ansatte er nu også blevet bedt om at registrere, når forældre henter deres børn for sent. Hvis det sker hyppigt, vil forældrene modtage en ekstra regning, som dækker personalets overtid, forklarer Debarshi Mukherjee.
Derudover er han indstillet på at ansætte en ekstra midlertidig medarbejder i indkøringsperioder, hvor børnene kræver ekstra opmærksomhed.
- Beskeden til vores ansatte er simpel. Vi vil have, at alle har lyst til at komme på arbejde, når de står op om morgenen. Hvis ikke de har det sådan, skal de kontakte os, og så finder vi en løsning, siger han.