YouSee er klar med kompensation til de 1,2 millioner kunder, der af endnu ukendte årsager måtte undvære tv-signalet nytårsaften.
De får adgang til en filmpakke fra på lørdag og resten af måneden, oplyser YouSee i en mail til kunderne.
- Vi beklager inderligt og undskylder oprigtigt for det, der skete nytårsaften. Vi forstår godt, at vi ikke kan lave om på kundernes oplevelse. Men vi håber, at denne gestus er et plaster på såret, siger direktør Jaap Postma.
Hvad der fik de danske tv-skærme til at gå i sort, kan den hollandske YouSee-direktør ikke løfte sløret for.
- Siden nedbruddet har vi arbejdet hårdt og målrettet på at opklare den bagvedliggende årsag for hændelsen, siger Jaap Postma.
- Vi ved, at bruddet skete i den hardware og software, der distribuerer tv-signalet. Men efterforskningen er stadig i gang, og vi kan derfor ikke komme med flere detaljer.
Efterforsker I også, om der kan være tale om hacking?
- Vores efterforskning er stadig i gang, og vi kan derfor ikke komme med flere detaljer.
YouSee er Danmarks største udbyder af kabel-tv og næststørste udbyder af bredbånd. I alt mistede 1,2 millioner kunder deres tv-signal, og de værst ramte kunder stod uden tv-signal i op mod 30 timer.
Trods kraftig kritik har der endnu ikke været opsigelser fra kunder oven på nedbruddet, oplyser Jaap Postma.
- Vi har ingen indikationer på, at folk forlader YouSee på baggrund af det her, siger han.
Signalet røg lørdag omkring klokken 16.30 31. december. Derfor gik mange blandt andet glip af dronning Margrethes nytårstale. Efterfølgende lovede YouSee kunderne en "underholdningsoplevelse" som kompensation.
Filmpakken består af filmkanalen Viasat Film Premiere, fem udvalgte lejefilm og over 250 film fra Viasat, som kan ses på mobil, tablet, pc og tv-boks.
De kunder, der i forvejen har filmpakken, vil i stedet blive tilbudt C More, som er en anden form underholdningspakke.
/ritzau/