Interviewet og skrevet af Rune Skyum-Nielsen
rusk@avisen.dk
Det er ikke, fordi produceren Carsten Schack sætter nye rekorder for storhedsvanvid. Når han åbent fortæller om skuespiller - og sangerinde Jennifer J-Lo Lopez begrænsede vokale talenter, ved han bare, hvad han taler om.
Desuden behøver den 38-årige udlandsdansker ikke lægge fingrene imellem, selvom hun er en af hans nuværende kunder. Carsten Schack er nemlig en eftertragtet herre, der kan tillade sig sine meningers mod. Se bare her:
Pinlige J-Lo
»J-Lo er faktisk den eneste, der ikke kommer og indspiller sine sange med os i studiet. Sådan er det, fordi hun ikke kan synge. Jeg tror, hun finder det pinligt. Det var allerede tricky, da vi arbejdede med hende sidst,« fortæller eksil-aalborgenseren.
Han har været bosat i og omkring Los Angeles på den amerikanske vestkyst siden 1993. Her er det lykkedes ham og producerpartneren Kenneth Karlin, med rødder i Rødovre, at blive et af de mest succesrige lyddesignerpar i international R&B og pop. De skriver og drejer på knapper for folk som Whitney Houston, Jamelia, Destiny s Child, Usher og afdøde Tupac Shakur.
Den alenlange liste af storsælgende amerikanske koryfæer gør dem snildt til de mægtigste danske hitmagere i pophistorien. Med en længere og langt mere sejlivet rekordliste end midt-90 ernes tyggegummi-sensation Aqua. Alligevel er det nok de færreste, som nikker genkendende til ham dér Carsten Schack.
Når han laver musik, kalder han sig nemlig Soulshock, og herhjemme viser han sig sjældent. Derfor kunne Soulshock tidligere i december spankulere ubemærket ind på københavnerhotellet Hotel Skt. Petri i det gamle Daells Varehus og indkvartere sig under sit borgerlige navn.
På en tysk hotel bar
I den tyste hotelbar blev det til et eksklusivt interview med Nyhedsavisen, inden turen gik mod Nordjylland og julefejring med familien. Det årlige besøg er blevet en tradition for Soulshock og hans amerikanske hustru, der for halvandet år siden fødte sønnen Nicolaj.
Ellers holder udlandsdanskeren sig fra fødelandet, som ikke helt ligger i tråd med den levemåde, han har tillagt sig. Produceren mestrer dog stadig modersmålet, selvom han mixer det med en del engelske fraser:
»Jeg føler mig stadig som dansker, men jeg kunne ikke bo i Danmark i dag. Der gemmer sig desværre en negativitet i den danske mentalitet, som jeg har svært ved at kapere. Hvis man har succes i USA, glæder folk sig på dine vegne. Også selvom de ikke selv har medvind. Det er bare fedt. Der er aldrig dén dér who-the-fuck-do-you-think-you-are attitude.
Og så er der det med servicen. Du vænner dig til at blive behandlet med respekt. Jeg bider mærke i, om folk giver hånd og åbner døren for mit barn og min kone. Men jeg er måske også blevet forkælet og forvænt med årene.«
Selvom Danmark altså ikke lokker, leger producerparret Soulshock & Karlin lidt med tanken om at flytte tilbage til Europa og slå sig ned i London. Først skal de dog lige løbe tør for inspiration i velhaverkvarteret Hollywood Hills oppe over Los Angeles. Og det sker næppe lige med det vuns.
2006 var travl, og det bliver 2007 også. Allerede i januar skal duoen levere et par numre til den netop stof-afvænnede Whitney Houstons comeback-plade:
»Hun er åbenbart clean nu, men om vi kan gøre det igen, skal blive spændende. Det kommer helt an på, om hun har noget stemme tilbage,« spekulerer Soulshock.
At fucke stort op
I 1998 lavede han og Kenneth Karlin en af den fallerede divas hidtil største ballader, Heartbreak Hotel . Nummeret toppede den officielle amerikanske hitliste og markerede samtidig et højdepunkt i producerparrets første fem år i udlandet.
Derfra kimede telefonerne dem ned med tilbud fra de største navne inden for R&B-genren. Og frem til 2003 høstede Soulshock & Karlin hits nonstop. De lignede den sjældne undtagelse af producere, der undgik at gå kreativt døde i den konstante kamp for at kreere de bedste beats. Men så en dag meldte tørken sig alligevel:
»Vi sad bare og kiggede på hinanden. Det var de samme virkemidler, vi brugte. Den samme sub-bas - og så videre. Vi følte os fuldstændig lammede. Vi var gået sure i R&B en, og det tog os et år at finde inspirationen igen,« fortæller Soulshock.
700.000 solgte albums
Parret besluttede sig for at prøve noget andet og signede en singer-songwriter ved navn Ashley, der straks fik kontrakt med et af de store pladeselskaber, ligesom de skabte et rendyrket popprojekt med teenageren JoJo. Især sidstnævnte rykkede fænomenalt i pladebutikkerne, mens Soulshock nærmest virker skuffet over Ashleys salg på 6-700.000 album. Det kommer ikke bag på ham, at det lykkedes at kradse krisen af sig:
»Vi er jo etablerede, så man skal fucke ret meget op for at ødelægge noget. Når man har lavet så mange hits, som vi har, er det lidt op til dig selv at kunne blive ved. Især fordi vi har fået lysten tilbage igen.«
Soulshock har ellers set flere af sine kolleger skyde over Hollywoods tindrende stjernehimmmel for snart efter at brænde ud i en forgældet glemsel. Derouten tager som regel fart, når de nyrige producere begynder at smide om sig med penge i stedet for at passe deres beat-butik.
Kanye West uden jordforbindelse
Tag bare vennen Rodney Jerkins, der toppede sidst i 1990 erne. På rekordtid købte han fem Ferrarier, fordi han ville have den samme dyt i forskellige farver.
Da han skulle have nyt studie, købte han en hel bygning og befolkede den med tjenestefolk. Et par år senere var Rodney Jerkins udgifter løbet løbsk, og han måtte begynde forfra i mere ydmyge omgivelser. Historien er langtfra unik. En af dem, der spenderer flittigst, er disse års største stjerne, Kanye West, som ifølge Soulshock ligner en mand, der har mistet jordforbindelsen.
»Vi ser ham jo ude i byen constantly, og lad mig sige det på denne måde: Han skal være glad for, at han bliver ved med at lave god musik. Er du sindssyg! Når Kanye tager i studiet, er det et kæmpe drama. Der skal være 300 mennesker. Kokke, der laver mad. Piger, der skal gøre det andet.
Den rigtige champagne skal være på køl, ellers gider han slet ikke lave musik. Hvad mon Kanye stiller op, hvis hans næste plade kun sælger en million? Jeg tror, han får problemer. Det er måske meget fedt at leve så ekstravagant, når du er hot, men når du ikke er hot ... (Soulshock klukker, red.) Well, for det første har du ikke sparet penge op, for det andet har du også vænnet dig til en overdreven livsstil,« påpeger produceren, som dog godt forstår sine farvede kolleger:
»De kommer fra ingenting og er fandeme altid blevet set ned på. De har følt sig som losers, nobodys. Nu skal de vise alle de hvide, hvor mange penge de har. Mange af de nye kunstnere, jeg arbejder med, bor i en lille lejlighed, men kører til gengæld i en Bentley til 300.000 dollars. Så er de jo anerkendt som rige, når de er ude.«
Sådan kommer man aldrig til at opleve Carsten fra Aalborg og Kenneth fra Rødovre:
Soltaget på Porschen
»Vi kan da godt flosse og tage soltaget ned på vores Porsche, mens vi cruiser gennem byen. Men det er ikke andet end lidt legeri. Vores opvækst forbyder os at gøre, hvad Puffy (produceren Puff Daddy, red.) og Kanye gør - det er bare for meget,« mener Soulshock.
Han vender måske aldrig tilbage til Danmark, men han har ikke glemt, hvor han er fra.